Znaczenie słuchu w projektowaniu sklepów

Iwona Kliś

W klasyfikacji Martina Linstroma, który zmierzył siłę oddziaływania zmysłów na zachowania konsumenta słuch znajduje się na trzecim miejscu, z wynikiem 41%, za wzrokiem (58%) i powonieniem (45%).  Oznacza to, że docierające do klienta bodźce dźwiękowe wywierają istotny wpływ na decyzje zakupowe.

Zakupy w ciszy czy z towarzyszeniem muzyki?

Najbardziej oczywistym przykładem oddziaływania na słuch klienta jest muzyka odtwarzana w przestrzeniach handlowych. Odpowiednio dobrana, sprawi, że ludzie będą się czuć dobrze w danym miejscu, co więcej, ich dobre samopoczucie może zaowocować  dłuższym pobytem , wyższą wartością koszyka i zarekomendowaniem danego miejsca znajomym.  Oczywiście, rodzaj muzyki, tempo utworów i siła głośności powinny być dopasowane do profilu klientów odwiedzających dany punkt.

Według artykułu opublikowanego w „Psychology and Marketing” tempo utworów ma wpływ na postrzeganie upływu czasu przez klientów – wolniejsze tempo sprawia, że czas oczekiwania wydaje się klientom krótszy ze względu na podwyższenie wartości emocjonalnego sprzężenia zwrotnego. Jest to istotne zwłaszcza w branży usługowej, gdzie siłą rzeczy klienci często czekają na swoją kolej.

Muzyka jako dopełnienie wizualne przestrzeni

Jest oczywistym, że odpowiednio dobrana muzyka tworzy atmosferę danej przestrzeni i sprawia, że pożądana grupa docelowa czuje się w niej dobrze. W przypadku marek o precyzyjnie określonym targecie stosunkowo łatwo jest dobrać odpowiedni gatunek i rodzaj muzyki.  Grupą docelową są przede wszystkim młodzi ludzie, którzy z natury rzeczy oczekują mocniejszych doznań i większej dynamiki w otoczeniu, również na poziomie głośności. Sytuacja jest bardziej skomplikowana  w przypadku szerokiego grona odbiorców: od niedawna Lidl wprowadził muzykę do swoich sklepów i wyraźnie słychać , że albo jeszcze trwa faza eksperymentowania z doborem gatunku muzycznego, albo przyjęto formułę dopasowania muzyki do pory dnia.

Dźwięki pozamuzyczne

Zmysłowe doświadczenie słuchowe to nie tylko muzyka odtwarzana w sklepie. To także odgłosy zamykanych drzwi, stukotu obcasów na posadzce, dźwięk kasy fiskalnej czy tembr głosu personelu. Projektując sklep należy zadbać o komfort akustyczny zarówno klientów jak i personelu. Dlatego podłoga powinna być w miarę możliwości wytłumiona, a drzwi wyposażone w  tzw. spowalniacze, dzięki czemu ani klienci, ani personel nie będą narażeni na nieprzyjemne hałasy. Jeśli w sklepie są używane wózki na zakupy to także należy zadbać o naoliwienie elementów ruchomych. Niby oczywiste i banalne, ale  rzeczywistość  pokazuje, że handlowcy nie zawsze dbają odpowiednio o ten element Visual merchandisingu.

Zobacz, jak wiedzę o zmysłach zastosować w praktyce! Czytaj więcej...
Zapach jako element Visual Merchandisingu
Zmysł wzroku w Visual Merchandisingu

2015-11-24

Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl

Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso