Znaczenie słuchu w projektowaniu sklepów
Iwona Kliś
W klasyfikacji Martina Linstroma, który zmierzył siłę oddziaływania zmysłów na zachowania konsumenta słuch znajduje się na trzecim miejscu, z wynikiem 41%, za wzrokiem (58%) i powonieniem (45%). Oznacza to, że docierające do klienta bodźce dźwiękowe wywierają istotny wpływ na decyzje zakupowe.
Zakupy w ciszy czy z towarzyszeniem muzyki?
Najbardziej oczywistym przykładem oddziaływania na słuch klienta jest muzyka odtwarzana w przestrzeniach handlowych. Odpowiednio dobrana, sprawi, że ludzie będą się czuć dobrze w danym miejscu, co więcej, ich dobre samopoczucie może zaowocować dłuższym pobytem , wyższą wartością koszyka i zarekomendowaniem danego miejsca znajomym. Oczywiście, rodzaj muzyki, tempo utworów i siła głośności powinny być dopasowane do profilu klientów odwiedzających dany punkt.
Według artykułu opublikowanego w „Psychology and Marketing” tempo utworów ma wpływ na postrzeganie upływu czasu przez klientów – wolniejsze tempo sprawia, że czas oczekiwania wydaje się klientom krótszy ze względu na podwyższenie wartości emocjonalnego sprzężenia zwrotnego. Jest to istotne zwłaszcza w branży usługowej, gdzie siłą rzeczy klienci często czekają na swoją kolej.
Muzyka jako dopełnienie wizualne przestrzeni
Jest oczywistym, że odpowiednio dobrana muzyka tworzy atmosferę danej przestrzeni i sprawia, że pożądana grupa docelowa czuje się w niej dobrze. W przypadku marek o precyzyjnie określonym targecie stosunkowo łatwo jest dobrać odpowiedni gatunek i rodzaj muzyki. Grupą docelową są przede wszystkim młodzi ludzie, którzy z natury rzeczy oczekują mocniejszych doznań i większej dynamiki w otoczeniu, również na poziomie głośności. Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku szerokiego grona odbiorców: od niedawna Lidl wprowadził muzykę do swoich sklepów i wyraźnie słychać , że albo jeszcze trwa faza eksperymentowania z doborem gatunku muzycznego, albo przyjęto formułę dopasowania muzyki do pory dnia.
Dźwięki pozamuzyczne
Zmysłowe doświadczenie słuchowe to nie tylko muzyka odtwarzana w sklepie. To także odgłosy zamykanych drzwi, stukotu obcasów na posadzce, dźwięk kasy fiskalnej czy tembr głosu personelu. Projektując sklep należy zadbać o komfort akustyczny zarówno klientów jak i personelu. Dlatego podłoga powinna być w miarę możliwości wytłumiona, a drzwi wyposażone w tzw. spowalniacze, dzięki czemu ani klienci, ani personel nie będą narażeni na nieprzyjemne hałasy. Jeśli w sklepie są używane wózki na zakupy to także należy zadbać o naoliwienie elementów ruchomych. Niby oczywiste i banalne, ale rzeczywistość pokazuje, że handlowcy nie zawsze dbają odpowiednio o ten element Visual merchandisingu.
Zobacz, jak wiedzę o zmysłach zastosować w praktyce! Czytaj więcej...
Zapach jako element Visual Merchandisingu
Zmysł wzroku w Visual Merchandisingu
2015-11-24
Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl
Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.