Znaczenie kolorów w visual merchandisingu
Marlena Piekarska
Wrażenia wzrokowe to aż 80% odbioru zakupowego klienta. Składają się na nie wszystkie aspekty wizualne, takie jak: ułożenie towaru, wyeksponowanie promocji, ekspozycja wystawy, harmonia, oświetlenie i… gra kolorów. Kolory otaczają nas na co dzień, dlatego klient świadomie nie zdaje sobie sprawy z ich znaczenia w kreowaniu przestrzeni handlowej. Umiejętność łączenia barw może wywołać „efekt wow” nawet u najbardziej wymagającego nabywcy. Zdajemy sobie sprawę z tego, jakie wrażenia na kliencie mogą wywołać połączenia poszczególnych materiałów, ale jak to wygląda z puntu psychologii kolorów?
Psychologia kolorów zajmuje się wpływem barw na człowieka oraz ich odbiorem w przestrzeni. Istnieją pewne uniwersalne i udowodnione naukowo kojarzenia, które uwarunkowane są ewolucyjnie oraz kulturowo. Wiedzę na ten temat możemy wykorzystać przy projektowaniu przestrzeni handlowej, tak by zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Poniżej opisze podstawową paleta barw i ich wpływ na zachowania klientów:
Pasja czerwonego
Nie przez przypadek kolorem czerwonym oznacza się promocje, wyprzedaże i obniżki. To kolor, który trudno przeoczyć z uwagi na jego intensywność: nic tak bardzo nie nakłania do impulsywnych zakupów jak wielki czerwony baner „wyprzedaż”. To barwa silnie pobudzająca i wpływająca na szybkość reakcji. Należy jednak uważać na jej ilość w punkcie sprzedaży – w nadmiarze może irytować klientów. Firmy, które mogą pochwalić się czerwienią w swoich logach przekazują nam podświadomie informacje o sile, pasji i żywotności; przykłady: coca-cola, H&M, Branchbrothers
Zaufanie zieleni
Nic nie działa tak kojąco jak kolor zieleni. To barwa kojarzona z naturą, spokojem, roślinnością, świeżością. Wzbudza poczucie zaufania. Świetnie sprawdza się w kreowaniu przestrzeni dla najmłodszych konsumentów. W strefach gastronomicznych natomiast wpływa na apetyt klienta. Jest to też kolor wiosny, dlatego jeśli firma dostosowuje swój asortyment / wystrój do pór roku, śmiało należy sięgać po tę barwę. Zieleń występuje w logotypach firm takich jak: Bank Zachodni WBK, stacje paliw BP, Android.
Beztroski żółty
Gdy wyobrażamy sobie słońce, piasek, energię i radość myślimy: kolor żółty. Nie ma w palecie barw bardziej energetyzującego i pozytywnego koloru. Najlepiej trafia do młodzieży i kojarzony jest z beztroską. Wywołuje poczucie „luzu” i wykorzystywany jest często np. w promocji biur turystycznych. Należy jednak uważać: w związku z tym „luzem” i beztroską nie pasuje do dystyngowanych marek. Podobnie jak i czerwień w nadmiarze działa stresująco. Żółć dominuje przy logotypach firm takich jak McDonald czy Ikea.
Niebieski spokój
Niebieski kojarzy się z wodą i niebem dając poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Jest świeży i czysty. Świetnie sprawdza się w promowaniu asortymentu opartego na napojach – zwłaszcza latem. Należy jednak uważać z nim przy artykułach spożywczych, ponieważ hamuje apetyt. Niebieskie logo mają takie firmy jak: Samsung, Ford, HP.
Elegancka czerń
Czerń w kulturze zachodu nie kojarzy się z niczym przyjemnym. Widzisz czerń, myślisz: śmierć, żałoba, smutek. Ma on jednak drugą stronę. Nieodzownie łączy się z klasyczną elegancją i wytwornością, a także sukcesem i prestiżem. Zaletą czerni – z resztą jak i bieli – jest to, że można je łączyć z wybraną inną barwą bez popełnienia „kolorystycznego faux pas”. Jin i jang dokładnie obrazuje prostotę i połączenie tych dwóch barw w nieinwazyjnej formie. Nie można zapominać, że biel i czerń hamują emocje – a ich nadmiar bez intensywnych dodatków (np. czerwonych) może być zbyt mało pociągający dla klienta. Dobrze jest więc stosować biel/czerń jako bazy przy projekcie. Firmy stosujące czerń w swoich logotypach to np. Puma, Sony, Asus.
Na zakończenie, warto dodać, że połączenie kolorów może ocieplić lub ochłodzić wnętrze placówki - co wpływa na pierwsze wrażenie klentów wchodzących do sklepu i pośrednio na ich doświadczenia zakupowe.
Barwy ciepłe to: żółć, pomarańcz, czerwień.
Zimne natomiast to: niebieski, zielony, szary.
Wybierając kolor musimy też pamiętać o pracownikach – niewielu z nich zniesie całodzienną stymulację w czerwonym otoczeniu, niebieski natomiast nie wpływa korzystnie na efektywność.
Jeżeli interesuje Cię temat projektowania visual merchandisingu oraz customer experience przeczytaj także:
- Visual merchandising, który zwiększa sprzedaż
- Trendy Customer Experience 2018
- Customer experience, przykłady na to jak zwiększa sprzedaż!
2018-02-06
Marlena Piekarska marlena.piekarska@branchbrothers.pl
Konsultant w Branch Brothers. Absolwentka Uniwersytetu SWPS na kierunku psychologia. Prowadzi projekty doradcze, specjalizuje się w analizie zachowań konsumenckich. Prywatnie pasjonatka gór i mocnego brzmienia.