Znaczenie kolorów w visual merchandisingu

Marlena Piekarska

Wrażenia wzrokowe to aż 80% odbioru zakupowego klienta. Składają się na nie wszystkie aspekty wizualne, takie jak: ułożenie towaru, wyeksponowanie promocji, ekspozycja wystawy, harmonia, oświetlenie i… gra kolorów. Kolory otaczają nas na co dzień, dlatego klient świadomie nie zdaje sobie sprawy z ich znaczenia w kreowaniu przestrzeni handlowej. Umiejętność łączenia barw może wywołać „efekt wow” nawet u najbardziej wymagającego nabywcy. Zdajemy sobie sprawę z tego, jakie wrażenia na kliencie mogą wywołać połączenia poszczególnych materiałów, ale jak to wygląda z puntu psychologii kolorów?

Psychologia kolorów zajmuje się wpływem barw na człowieka oraz ich odbiorem w przestrzeni. Istnieją pewne uniwersalne i udowodnione naukowo kojarzenia, które uwarunkowane są ewolucyjnie oraz kulturowo.  Wiedzę na ten temat możemy wykorzystać przy projektowaniu przestrzeni handlowej, tak by zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Poniżej opisze podstawową paleta barw i ich wpływ na zachowania klientów:

Pasja czerwonego
Nie przez przypadek kolorem czerwonym oznacza się promocje, wyprzedaże i obniżki. To kolor, który trudno przeoczyć z uwagi na jego intensywność: nic tak bardzo nie nakłania do impulsywnych zakupów jak wielki czerwony baner „wyprzedaż”. To barwa silnie pobudzająca i wpływająca na szybkość reakcji. Należy jednak uważać na jej ilość w punkcie sprzedaży – w nadmiarze może irytować klientów. Firmy, które mogą pochwalić się czerwienią w swoich logach przekazują nam podświadomie informacje o sile, pasji i żywotności; przykłady: coca-cola, H&M, Branchbrothers

Zaufanie zieleni
Nic nie działa tak kojąco jak kolor zieleni. To barwa kojarzona z naturą, spokojem, roślinnością, świeżością. Wzbudza poczucie zaufania. Świetnie sprawdza się w kreowaniu przestrzeni dla najmłodszych konsumentów.  W strefach gastronomicznych natomiast wpływa na apetyt klienta. Jest to też kolor wiosny, dlatego jeśli firma dostosowuje swój asortyment / wystrój do pór roku, śmiało należy sięgać po tę barwę. Zieleń występuje w logotypach firm takich jak: Bank Zachodni WBK, stacje paliw BP, Android.

Beztroski żółty
Gdy wyobrażamy sobie słońce, piasek, energię i radość myślimy: kolor żółty. Nie ma w palecie barw bardziej energetyzującego i pozytywnego koloru. Najlepiej trafia do młodzieży i kojarzony jest z beztroską. Wywołuje poczucie „luzu” i wykorzystywany jest często np. w promocji biur turystycznych. Należy jednak uważać: w związku z tym „luzem” i beztroską nie pasuje do dystyngowanych marek. Podobnie jak i czerwień w nadmiarze działa stresująco. Żółć dominuje przy logotypach firm takich jak McDonald czy Ikea.

Niebieski spokój
Niebieski kojarzy się z wodą i niebem dając poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Jest świeży i czysty. Świetnie sprawdza się w promowaniu asortymentu opartego na napojach – zwłaszcza latem. Należy jednak uważać z nim przy artykułach spożywczych, ponieważ hamuje apetyt. Niebieskie logo mają takie firmy jak: Samsung, Ford, HP.

Elegancka czerń
Czerń
w kulturze zachodu nie kojarzy się z niczym przyjemnym. Widzisz czerń, myślisz: śmierć, żałoba, smutek. Ma on jednak drugą stronę. Nieodzownie łączy się z klasyczną elegancją i wytwornością, a także sukcesem i prestiżem. Zaletą czerni – z resztą jak i bieli – jest to, że można je łączyć z wybraną inną barwą bez popełnienia „kolorystycznego faux pas”. Jin i jang dokładnie obrazuje prostotę i połączenie tych dwóch barw w nieinwazyjnej formie. Nie można zapominać, że biel i czerń hamują emocje – a ich nadmiar bez intensywnych dodatków (np. czerwonych) może być zbyt mało pociągający dla klienta. Dobrze jest więc stosować biel/czerń jako bazy przy projekcie. Firmy stosujące czerń w swoich logotypach to np. Puma, Sony, Asus.

Na zakończenie, warto dodać, że połączenie kolorów może ocieplić lub ochłodzić wnętrze placówki - co wpływa na pierwsze wrażenie klentów wchodzących do sklepu i pośrednio na ich doświadczenia zakupowe.
Barwy ciepłe to: żółć, pomarańcz, czerwień.
Zimne natomiast to: niebieski, zielony, szary.
Wybierając kolor musimy też pamiętać o pracownikach – niewielu z nich zniesie całodzienną stymulację w czerwonym otoczeniu, niebieski natomiast nie wpływa korzystnie na efektywność.

Jeżeli interesuje Cię temat projektowania visual merchandisingu oraz customer experience przeczytaj także:

2018-02-06

Marlena Piekarska marlena.piekarska@branchbrothers.pl

Konsultant w Branch Brothers. Absolwentka Uniwersytetu SWPS na kierunku psychologia. Prowadzi projekty doradcze, specjalizuje się w analizie zachowań konsumenckich. Prywatnie pasjonatka gór i mocnego brzmienia.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso