Znaczenie dotyku w projektowaniu sklepów
Joanna Bociąg
Już Paco Underhill napisał, że klientom należy umożliwić fizyczny kontakt z towarem, bo dzięki temu mogą poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Jednocześnie warto zaznaczyć, iż dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok.
Coraz częściej ekspozycja jest otwarta i pozwala klientowi na „dotykowe rozpoznanie” artykułu i nie mówimy tu o asortymencie tak oczywistym jak odzież, ręczniki czy dywany. Bariery zakupowe są usuwane w sklepach oferujących kosmetyki, biżuterię, zabawki czy porcelanę. Doskonałym przykładem udanego „otworzenia” ekspozycji produktów premium jest ekspozytor ze srebrnymi pierścionkami w wybranych sklepach sieci YES. Rozwiązanie proste i skuteczne zarazem, pierścionki są łatwo dostępne, w szerokiej gamie wzorów, a jednocześnie dobrze zabezpieczone poprzez „obciążniki” ukryte pod górnym panelem ekspozytora. Możliwość bezpośredniego i przede wszystkim samoobsługowego wyboru, bez udziału sprzedawcy, korzystnie wpływa na komfort procesu decyzyjnego. Obniża również próg wrażliwości na cenę.
Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby w kontaktach z produktem klient miał możliwość dotknięcia oraz wypróbowania produktu. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na to, aby wrażenia te były przyjemne i wywoływały pozytywne reakcje w mózgu odbiorcy. Efekt ten można osiągnąć poprzez właściwy dobór materiałów, ergonomii kształtów, temperatury i wagi oraz designu, odwołującego się do miękkości. Znacznie lepiej oceniamy produkty, które kojarzą się nam z komfortem i bezpieczeństwem. Efekt ten można uzyskać na wiele sposobów. Łatwy dostęp do produktu, umieszczonego na odpowiedniej wysokości, w zasięgu ręki to nic innego jak zapewnienie komfortu klientom. Wygodna przymierzalnia z odpowiednią liczbą wieszaków wewnątrz – także. W obszarze bodźców dotykowych mogą to być starannie wykończone meble sklepowe, bez ostrych krawędzi i kantów, „obiecujące” stabilność i solidność wykonania.
Marketing doświadczeń oparty na zmysłach to kierunek, który pozwala na zbudowanie emocjonalnego logo w umysłach klientów. Każdy sposób odwołujący się do emocji pozwala na lepsze zapamiętanie marki, ale także i w tym przypadku działa efekt synergii –zaangażowanie wszystkich zmysłów jednocześnie umożliwia klientom maksymalną interakcję z marką i zbudowanie unikalnego osobistego doświadczenia, na długo pozostającego w pamięci.
2015-11-17
Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl
Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.