O zarządzaniu doświadczeniami klienta
Bartłomiej Dudka
Największą zaletą kreowania doświadczeń zakupowych jest fakt, że ciężko jest je skopiować konkurencji - są niepowtarzalne i wyjątkowe, a odpowiednio dopasowane są przypisywane przez konsumentów wyłącznie do jednej marki. Jeśli więc współcześnie polem walki jest customer experience, konieczne jest opracowanie strategii zarządzania doświadczeniami. Jak? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie.
Żadna firma ani żaden sklep nie może uniknąć kreowania doświadczeń klienta – dzieją się zawsze i w konsekwencji określają wartość oferty sklepu i jego wizerunku. Jeżeli więc w danym sklepie klient czuje się zagubiony, nie może odnaleźć konkretnego produktu bądź nie został odpowiednio obsłużony będzie oceniał całą markę negatywnie.
Aby zwiększyć skuteczność działań firmy powinny odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: jakie są wrażenia klientów w każdym punkcie styczności z firmą?
Najlepiej zastosować do tego narzędzie jakim jest mapa doświadczeń klienta, o której pisaliśmy tutaj.
Zarządzanie doświadczeniami klienta ma na celu zwiększenie emocji pozytywnych i minimalizowanie tych negatywnych. Jest to proces, który uwzględnia całokształt relacji klient-firma, który:
- Pomaga eliminować wszelkie, nawet te najmniejsze czynniki irytacji klienta,
- Równocześnie pomaga kreować pozytywne doświadczenia kupujących,
- Współtworzy wartość emocjonalną, wykraczającą poza satysfakcję klienta („efekt wow”)
Coraz częściej zauważamy, że marketingowcy są świadomi działań podejmowanych przez klienta, ale nieświadomi ich przyczyn. I temu właście służy zarządzanie doświadczeniami klientów - aby móc przeanalizować wszystkie interakcje klienta z firmą. W każdej z nich należy rozpatrywać elementy zarówno fizyczne jak i emocjonalne (zadając pytania takie jak: co widzi? co czuje? co myśli?), a następnie je kształtować tak, aby budować wyłącznie korzystne doświadczenia. Pozwoli to kontrolować powstające opinie o marce oraz w efekcie - zwiększać sprzedaż.
Aby wiedzieć więcej o doświadczeniach klienta przeczytaj także:
- Pięć elementów, które budują pozytywne doświadczenia klientów
- Badania klientów, któe przynoszą wielkie korzyści
2016-08-02
Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl
Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.