Zapach jako element Visual Merchandisingu

Joanna Bociąg

Badania wykazały, że stosowanie elementów aromamarketingu może zwiększyć sprzedaż nawet o 40%, a zdaniem specjalistów stosowanie nuty zapachowej jest najlepszym sposobem na wykreowanie u kupujących doświadczeń zmysłowych. Zapachy pomagają wyrazić tożsamość marki, wzmocnić jej wizerunek oraz wpłynąć na komfort klientów.

Coraz więcej firm tworzy nuty zapachowe, stające się znakiem rozpoznawczym marki. W ten sposób kreują niepowtarzalną atmosferę przestrzeni sprzedażowej, wpływającą bezpośrednio na nastrój klientów, ich emocje oraz doświadczenia zakupowe. Udowodniono to badaniami, które przywołuje Martin Lindstrom w książce „Zakupologia” - aż 80% mężczyzn i 90% kobiet potrafi skojarzyć określony zapach z wydarzeniem bądź doświadczeniem z przeszłości.

Kreowanie doświadczeń poprzez zapach

Przykładem strategicznego i skutecznego wykorzystania zapachów w sklepach odzieżowych może być Stradivarius z delikatną nutą cytusów, Mohito z mieszanką zapachową na bazie wanilii, Massimo Duti z charakterystycznym, ciepłym aromatem czy też intensywny zapach firmowy Abercrombie & Fitch. Nie trudno jest też znaleźć klientów, którzy deklarują silne przywiązanie do aromatu danej marki. Zapachy mają ścisłe powiązanie z pamięcią i samopoczuciem, dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć ich rolę w kontekście marketingu doświadczeń oraz świadomie kreować. I chociaż współcześnie działania marketingowe w dużej mierze opierają się na bodźcach wzrokowych, to duża część odczuć konsumentów wywoływana jest właśnie przez zmysł węchu.

Wiedzę na temat znaczenia zapachu w miejscu sprzedaży wykorzystują nie tylko sklepy odzieżowe, ale również salony samochodowe. Większość producentów aut stara się nadać swoim samochodom przyjemny i przede wszystkim pasujący do nich zapach, ponieważ wielu klientów poszukuje samochodu, z którym mogliby się utożsamiać. Już po wejściu do salonu można poczuć zapach skóry, olejów oraz benzyny, co dla odwiedzających jest takim samym atrybutem nowości jak nienaruszona, błyszcząca karoseria. Niektórzy producenci samochodów, np. Ford czy Toyota, rozpylają do wnętrza auta zapach  kojarzony z nowością, kiedy ten opuszcza  taśmę produkcyjną.
W Japonii producenci poszli o krok dalej i produkują zapachowe opony.

Zapach melonów, czekolady, sosny…

Zapachy decydują o doświadczeniu zmysłowym klientów w momencie podejmowania decyzji o zakupie, co starała się udowodnić firma Nike w swoim badaniu. W jednym z testów umieszczono dwie identyczne pary butów w dwóch identycznych pomieszczeniach. Jedyną różnicą był zapach – tylko w jednym z pokojów zastosowano delikatną wońkwiatów. Aż 84% uczestników badania wybierało obuwie z aromatyzowanego pomieszczenia.  

Można więc wysnuć wniosek, że gdy czujemy jakiś zapach, bezpośrednio przekłada się to na nasze emocje, samopoczucie i wspomnienia. W przypadku węchu reakcja następuje błyskawicznie, jeszcze zanim pojawi się świadoma myśl...

Przeczytaj także:
Znaczenie dotyku w projektowaniu sklepów
Znaczenie słuchu w projektowaniu sklepów
 

2015-12-22

Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl

Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso