Zmysł wzroku w Visual Merchandisingu
Iwona Kliś
Zmysł wzroku ułatwia klientom percepcje i ocenę przestrzeni, w której dokonują zakupu, pomaga docenić interesujący design i atrakcyjne wizualnie rozwiązania. Nie przypadkowo 80% komunikacji marketingowej odwołuje się do zmysłu wzroku, zasypując nas każdego dnia tysiącami obrazów. Większość codziennych decyzji podejmujemy na podstawie wrażeń wizualnych. Jak zatem sprawić, aby przestrzeń, po której porusza się klient była komfortowa, estetyczna i dodatkowo wpływała na unikalne doświadczenie zakupowe klienta?
Niezapomniane doświadczenia wizualne w sklepie
Dobrze zaprojektować przestrzeń sprzedaży to trudne wyzwanie. To nie tylko aranżacja wystroju wnętrza, ale przede wszystkim – przygotowanie całokształtu doznań klientów w kontakcie z miejscem sprzedaży. Konieczne jest więc analizowanie krok po kroku ścieżki ruchu klienta, prześledzenie kompleksowo jego podróży zakupowej.
Konsumenci przypisują wrażeniom wzrokowym dużą wartość informacyjną i na tej podstawie w dokonują oceny użyteczności i atrakcyjności oferty sklepu. Dla przykładu, znacznie wyżej oceniamy sklep, w którym produkty są odpowiednio wyeksponowane oraz posegregowane, od tego, w którym przepych na półkach utrudnia odnalezienie konkretnej rzeczy. W atrakcyjnym wizualnie sklepie klienci chętniej i dłużej przebywają, oceniając także poziom obsługi jako znacznie wyższy.
Patrz na mnie – witryna, która przyciąga klientów
Badania pokazują, że aż 80% klientów decyduje się na odwiedziny w sklepie pod wpływem wystawy, a około 75% z nich przyznaje, że czasami kupuje w sklepie, do którego zachęciła ich ekspozycja na oknie wystawowym. Jeżeli decydujemy się na zastosowanie komunikatu na witrynie, musimy pamiętać, aby napisy na niej umieszczone były duże, proste i wyraziste. Jeżeli chcemy zaś, aby to produkty przyciągały potencjalnych klientów, ważne aby były pogrupowane wokół punktu centralnego i na wysokości wzroku. Odpowiednie oświetlenie może być dodatkową przewagą, szczególnie że kreatywnie wykorzystane, może stworzyć korzystny efekt. Te podstawowe zasady nie zastąpią jednak kreatywności w przedstawieniu swojej oferty.
Witryny w sklepie są nieodłącznym elementem wizerunku marki, tym ważniejszym, że odpowiadają za pierwsze, wzrokowe wrażenie. Warto więc zainwestować w jej efektywną aranżację, aby przechodzące obok osoby zainteresowane dobrze przedstawioną ofertą , stały się Twoimi klientami.
Prosto do celu – nawigacja i rola oświetlenia w sklepach
Oprócz oczywistej estetyki i miłych dla oka dodatkach, trzeba zadbać o praktyczną część wystroju sklepu – odpowiednie oświetlenie oraz oznaczenia są pierwszym i najważniejszym etapem budowania pozytywnego Shopping Experience.
Właściciele sklepów często zapominają o odpowiedniej nawigacji, która znacznie ułatwia klientom odnalezienie się w przestrzeni sprzedaży. Po przekroczeniu progu sklepu, powinniśmy zapewnić czytelny system opisu poszczególnych stref, tak aby klient nie czuł się zagubiony i mógł łatwo zlokalizować wzrokiem dział, który go interesuje. W przeciwnym wypadku jego podirytowanie przełoży się bezpośrednio na opinię o sklepie, a jak wiadomo „klient, który jest zadowolony z obsługi w naszej firmie, informuje trzech innych, obecnych lub potencjalnych klientów, natomiast osoba zdegustowana naszym podejściem do niej poinformuje o tym aż kilkunastu innych ludzi!
Teraz wszystko jasne!
Fakt: odpowiednie oświetlenie w sklepie, aż w 40% wpływa na jego ogólną atmosferę.
Oświetlenie należy traktować jako kwestie o strategicznym znaczeniu nie tylko w branży odzieżowej, ale każdej przestrzeni, w której znajduje się klient. Światło jako wrażenie zmysłowe jest często używane, aby zwrócić uwagę konsumentów na konkretną ofertę. Zastosowane z odpowiednim kolorem może wzmocnić wizerunek produktu, bądź naturalnie wyodrębnić różne kategorie. Dodatkowo, oświetlenie buduje odpowiedni nastrój w sklepie, na przykład może podwyższyć prestiż danego miejsca.
Najważniejszy zawsze jest klient
Podczas projektowania przestrzeni sprzedaży powinniśmy myśleć jak klient i spoglądać na sklep jego oczami. Nie da się stworzyć skutecznej przestrzeni sprzedaży bez obserwacji klientów – to źródło bezcennych wskazówek, które odpowiednio zinterpretowane, staje się podstawą do kreowania doświadczeń wzrokowych. Przechodząc razem z klientem całą ścieżkę zakupową, od strefy wejścia po - kasową mamy szanse ocenić jakość zastosowanych rozwiązań, zarówno tych dobrych, które warto powtarzać, jak również tych złych, tak zwanych barier zakupowych, które należy bezwzględnie usuwać. Nasze zakupy są determinowane przez podświadomą interpretację doznań wzrokowych. Inwestycja w przygotowanie przyjaznej wizualnie przestrzeni sprzedażowej to dobrze wydane pieniądze…
Przeczytaj także:
Znaczenie dotyku w projektowaniu sklepów
Znaczenie słuchu w projektowaniu sklepów
Zapach jako element Visual Merchandisingu
2016-01-05
Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl
Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.