Wszystko co powinieneś wiedzieć o visual merchandisingu
Iwona Kliś
Pierwsza i najważniejsza rzecz, którą musisz zapamiętać po przeczytaniu tego wpisu: visual merchandising to nie tylko ekspozycja towarów na półkach! - to wszyskie działania związane z wywoływaniem wrażeń w sklepie, obejmujących takie elementy jak otoczenie, system komunikacji oraz oddziaływanie na zmysły klientów.
Zacznijmy od tego, co najważniejsze przy planowaniu działań visual merchandisingowych - zachowania konsumentów w miejscu sprzedaży (o tym jak kupujemy, o przyzwyczajeniach i odruchach klientów pisałam już wcześniej - tutaj). Na ich nastrój wpływa zarówno miejsce sprzedaży jak i inni kupujący. Jak więc sprawić, aby te elementy były zaprojektowane w sposób przyjazny klientom i przyczyniały się do zwiększenia sprzedaży?
Zasada 1: Wystrój wnętrza, to nie tylko design.
Design to nie tylko wygląd, to przede wszystkim działanie - dobrze zaprojektowany sklep jest ładny, ale także przyjazny klientom. Poprzez analizę ścieżki klienta oraz mapę doświadczeń (o której pisaliśmy tutaj) łatwo jest wyłapać błędy niewłaściwej aranżacji oraz stworzyć miejsce komfortowe dla klientów.
Zasada 2: Nawigacja, która ułatwia poruszanie się po sklepie.
To ważny element sterowania ruchem nabywców. Z natury nie lubimy błądzić i niepotrzebnie tracić czasu na poszukiwanie konkretnego produktu. Chcemy możliwie najszybciej i najłatwiej zrealizować potrzebę, z jaką weszliśmy do sklepu. I to właśnie dzięki odpowiednim oznaczeniom klient wie, w której części sklepu znajduje się to, po co przyszedł, a dodatkowe informacje (np. cenowe czy opisy produktowe) ułatwiają podjęcie decyzji.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, przeczytaj o projektowaniu oznaczeń i nawigacji
Zasada 3: Muzyka, oświetlenie i zapach wpływają bezpośrednio na atmosferę w sklepie.
Mówi się, że atmosfera w sklepie, to cichy sprzedawca. I dużo w tym racji, bo zarówno muzyka jak i zapach działają na nas podświadomie, sprawiając, że w danym miejscu czujemy się komfortowo bądź nie. Nie muszę chyba dodawać, że przekłada się to na sprzedaż w sklepie... Przykład? W eksperymencie Nike, klienci przebywający w aromatyzowanym pomieszczeniu znacznie wyżej oceniali produkty i byli skłonni zapłacić za nie więcej.
A co do dźwięku, to każdy rodzaj muzyki odwraca uwagę kupujących od upływu czasu, a odpowiednio dobrana wpływa na ich nastrój (nie przypadkowo w wybranych sklepach sieci Lidl testuje się tę metodę). W ten sposób łatwiej jest "oczwarować" kupujących.
O emocjach i zmysłach w projektowaniu sklepu znacznie więcej pisałam tutaj
Podsumowując, kiedy projektujesz visual merchandising w sklepie, zapewniasz kompleksowe wrażenia swoim klientom, zarówno na poziomie wizualnym jak i sensorycznym. A kiedy dodasz do tego efekt wow i zapewnisz pozytywne doświadczenia, tworzysz przepis na lojalność kupujących i większą sprzedaż w sklepie!
Projektowaniem i poprawą przestrzeni sprzedaży zajmujemy się z pasją i świadomością o psychologii zachowań konsumentów. Zobacz jak pracujemy:
2016-05-10
Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl
Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.