Visual Merchandising w salonie samochodowym
Bartłomiej Dudka
W świecie szybkich i luksusowych samochodów klienci potrzebują szczególnych warunków i wyjątkowej atmosfery, aby podjąć decyzje o zakupie. Profesjonalna obsługa, serwis i designerski minimalizm w salonie sprzedaży to podstawa pozytywnych doświadczeń zakupowych.
W branży samochodowej, podobnie, jak w wielu innych dziedzinach biznesu, za sprzedażą każdego pojazdu stoi sztab fachowców, których zadaniem jest kształtowane pozytywnych doświadczeń kupującego. Projektowanie i tworzenie customer experience za pomocą elementów visual merchandisingu (wystroju salonu, ekspozycja aut itp.) to długofalowa inwestycja. Jej efektem może być nie tylko zainteresowanie konsumenta aktualną ofertą, ale przede wszystkim zbudowanie trwałej relacji opartej na zaufaniu klienta do sprzedawcy i produktu.
FAKT: W 2015 roku Fundacja Obserwatorium Zarządzania opracowała raport poświęcony badaniom poziomu zaufania Polaków do biznesu. Najlepiej spośród 13 badanych obszarów wypadła właśnie branża motoryzacyjna.
1. Najważniejsze pierwsze wrażenie
Często parking przed wejściem to element ekspozycji sprzedawanych pojazdów, co pewien czas salon samochodowy dokonuje zmian prezentowanych modeli, aby osoby przejeżdżające w jego pobliżu mogły dostrzec zmiany w ofercie.
Aby zapewnić najlepszy nastrój, wiele placówek stawia na energetyczną muzykę, a do witania gości zatrudnia specjalnie przeszkolonych pracowników. Osobnym stanowiskiem może być w tym przypadku „Product Concierge”, który dodatkowo dysponuje podstawowymi informacjami na temat oferty salonu.
2. Magia wyjątkowości
Nie jest tajemnicą, że klient przywiązuje się do marki, z którą wiąże pozytywne emocje. Aurę wyjątkowości najlepiej buduje się poprzez dawanie klientowi unikalnych wrażeń, przeznaczonych tylko dla wybranych odbiorców. Dlatego też w salonach bardzo często wydziela się specjalne pomieszczenia (VIP-roomy), w których dokonuje się dużych transakcji czy przeprowadza prezentacje nowych modeli samochodów. Co więcej, dla potrzymania kontaktu i budowania wzajemnych relacji, bardziej luksusowe salony łączą informacje sprzedażowe z zaproszeniami na imprezy okolicznościowe (np. premiery filmowe, eventy, czy warsztaty fotograficzne).
3. Długotrwała wizytówka
W salonach organizowane są prezentacje nowych modeli, dni otwarte, ale też wycieczki dla przedszkoli i szkół. Kształtowanie pozytywnych skojarzeń u najmłodszych odbiorców to przykład długofalowego kreowania doświadczeń. Idąc tym tropem, Mercedes buduje również miniatury modeli samochodów dla dzieci.
Wielu firmom z branży samochodowej zależy na tym, by dostarczać klientom wyjątkowych emocji, bo to właśnie one stanowią podstawę do budowania pozytywnych doświadczeń. Efektem takich działań jest nawiązanie trwałych relacji, tak przecież cennych w każdej branży...
artykuł ukazał się w Marketingu w Praktyce nr 3/217
Przeczytaj także:
- Mapa doświadczeń klienta - czym jest i jak ją tworzyć?
- Doświadczenie zakupowe klienta - magia, która dzieje się w sklepie
2016-05-24
Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl
Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.