Visual Merchandising - oczaruj klienta w miejscu sprzedaży!
Bartłomiej Dudka
Negatywne emocje wywołane wizytą w sklepie przekazywane są dwa razy częściej niż pozytywne. A dobrze zaprojektowana przestrzeń i efektywny visual merchandising sprawiają, że już po wyjściu ze sklepu klient wie, czy kiedyś do niego wróci. Nie możemy też zapomnieć, że to wszystkie wrażenia, doznania i emocje, jakie pojawiają się u klienta podczas jego pobytu w danej placówce handlowej, mają wpływ na podejmowanie decyzji konsumenckich.
Dla 87% klientów dotychczasowe doświadczenie decyduje o wyborze marki w przyszłości. Co więcej – 78% klientów zapłaci cenę premium za unikalne doświadczenie zakupowe, czyli za bardzo dobrze zaprojektowany sklep.
Im lepsze doświadczenia będą towarzyszyć nabywcy, tym więcej kupi i tym chętniej wróci do innych produktów danej marki.
Jak więc oczarować klienta w miejscu sprzedaży? Jak sprawić, aby pokochał, zapamiętał i polecał nasz sklep i markę?
Należy stworzyć i zaoferować im unikalne doświadczenie zakupowe poprzez projekt wnętrza sklepu i elementy visual merchandisingu. Coś co odróżni od konkurencji i sprawi, że decyzje o zakupie produktu lub usługi zapadną w tym własnie, konkretnym i jedynym sklepie..
Aby tak się stało, konieczne jest wykonanie dwóch rzeczy na poziomie zmiany podejścia do zarządzania siecią sprzedaży i relacjami z Twoimi klientami:
1. Projektowanie sklepu czy galerii to nie rysowanie i dobieranie materiałów wykończeniowych pod wymogi biznesu i operacji. Konieczna jest świadomość innych elementów, które można projektować i którymi można zarządzać - wszystkie razem są odpowiedzialne za sukces Twojego sklepu i stanowią podstawę unikalnego doświadczenia zakupowego – jedynego w swoim rodzaju. Doskonałym przykładem są Starbucks, McDonald’s, KFC, Apple, Coca-Cola. Albo poznański Stary Browar w kategorii galerii handlowych – z wizerunkiem innym niż pozostałe galerie. Tutaj opakowaniem jest sztuka, prestiż, przynależność do społeczności.
2. Wdrożenie elementów dobrego visual merchandisingu w Twoim sklepie.
Kim jest Twój klient i jakie ma oczekiwania? Co go zdziwi i zaskoczy, skłoni do powrotu, co zirytuje? Po uzyskaniu odpowiedzi na te pytania przygotuj miejsce, usuń bariery utrudniające sprzedaż i zadbaj o prawidłową ekspozycję Twoich atutów. Pomoże w tym mapa doświadczeń klienta. Skup się na dostępności produktów oraz czytelności informacji. Zbuduj czytelny system nawigacji, który będzie zrozumiały i nie pozwoli się klientowi zgubić.
Za 80% decyzji zakupowych odpowiedzialne są emocje. Daj sobie szansę, by emocje klientów były po Twojej stronie!
Przeczytaj także:
- Branch Brothers partnerem merytorycznym studiów podyplomowych SWPS!
- Światowy dzień Customer Experience
- Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie dzięki badaniom behawioralnym klientów?
2017-11-19
Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl
Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.