Strefa kasy – o czym warto pamiętać?
Joanna Bociąg
Zarówno w sklepie stacjonarnym jak i internetowych zakończeniem podróży klienta jest strefa kasowa. Ale czy to równocześnie oznacza koniec zakupów? Wręcz przeciwnie! Faktem jest, że ze strefy kasowej pochodzi co czwarty produkt po który sięga klient. A aż siedem na dziesięć umieszczanych przy kasie produktów kupowanych jest wyłącznie pod wpływem impulsu. W jaki sposób efektywnie zaprojektować tę strefę, aby dodatkowo zwiększyć sprzedaż?
Każdy klient bez względu na format sklepu kończy swoją podróż zakupową w strefie kasowej.
To doskonałe miejsce na to, aby klienci oczekujący na obsługę, bądź nawet w jej trakcie mogli zapoznać się z dodatkową ofertą sklepu i uzupełnić koszyk o brakujące produkty. Tutaj kluczową rolę odgrywa skuteczny visual merchandsing. Dla przypomnienia, visual merchandising to metody i techniki pozwalające nadać sklepom oraz oferowanym w nich produktom czynną rolę w sprzedaży. To między innymi odpowiednia ekspozycja, dbałość o otoczenie i efektywna komunikacja z klientami.
Strefa kasowa, która zatrzyma klienta na dłużej?
Strefy kasowe już coraz częściej stają się miejscem przemyślanej i atrakcyjnej komunikacji z klientami – nie tylko dzięki ekspozycji produktów, ale także zastosowanie dodatkowych elementów wizualnych.
Wykorzystanie digital signane bądź po prostu digital merchandisingu w strefie kasy może skutecznie przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Poziom zapamiętania przekazu ruchomego jest znacznie wyższy niż statycznego, co więcej „moc perswazyjna” rozwiązań digitalowych jest także bardziej skuteczna niż tradycyjne metody komunikacji marketingowej.
Niewątpliwymi więc atutami rozwiązań digital signage są:
- wyższa skuteczność dotarcia do pamięci i portfela odbiorcy w porównaniu z nośnikami tradycyjnymi;
- duże możliwości kreowania contentu
- łatwość i szybkość wymiany komunikacji dzięki technologii
Profesjonalna obsługa klienta kluczem do sukcesu
Na dobre postrzeganie marki w dużym stopniu wpływa obsługa klienta. Jeżeli będzie kreowała pozytywne wrażenia, zgodnie z obietnicami marki (albo nawet je przekraczając), będzie niepowtarzalnym źródłem wartości dla klienta! Faktem jest, że czynnik ludzki jakim jest doradca w sklepie może wywołać silne emocje te pozytywne jak i negatywne, a w strefie kasowej jest to szczególnie ważne. Profesjonalizm, pozytywne nastawienie do pracy i umiejętność budowania relacji z klientami to pożądane cechy u każdego doradcy w sklepie. Podczas finalizowania zakupów, wykorzystanie tych elementów może znacząco przełożyć się na wzrost sprzedaży. Uważam, że jest to kluczowy element w sklepach zoologicznych – kiedy klient kieruje się dobrem swojego pupila, obsługa klienta pełni rolę doradcy, a nawet eksperta. Dla przykładu, kiedy docenimy wybór klienta, okażemy zainteresowanie jego potrzebami i zasugerujemy produkty uzupełniające z pewnością uzyskamy lepszy efekt, niż w sytuacji, kiedy beznamiętnie poinformujemy o aktualnej promocji.
Projektowanie strefy kasowej, podobnie jak i całego sklepu opiera się na znajomości potrzeb kupujących i zapewnieniu im najlepszych doświadczeń zakupowych. Atrakcyjna wizualnie i przede wszystkim efektywna strefa kasy pozwala poznać klientom najpełniejszą ofertę sklepu, dodatkowo wzbudza zainteresowanie aktualnymi promocjami. Warto więc zainwestować czas w projekt zarówno ekspozycji jak i komunikacji w tym miejscu, bo z całą pewnością to inwestycja, która szybko się zwróci.
Artykuł został opublikowany w magazynie Rynek Zoologiczny
Przeczytaj także:
- Customer experience - jak wprowadzić i zarządzać, aby osiągnąć sukces (cz.1)
- Customer experience - jak wprowadzić i zarządzać, aby osiągnąć sukces (cz.2)
2018-05-14
Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl
Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.