Rola oznaczeń i nawigacji na komfort zakupów
Iwona Kliś
Wyznacznikiem dobrze zaprojektowanej komunikacji zarówno zewnątrz jak i wewnątrz sklepu jest spełnienie trzech warunków: musi być prosta i zrozumiała dla każdego, czytelna z odległości oraz właściwie zlokalizowana. I chociaż wydaje się to dziecinnie proste, nasze obserwacje pokazują jak wiele błędów można popełnić w tym zakresie.
Po przekroczeniu progu sklepu, zawsze powinniśmy zapewnić zrozumiały opis poszczególnych stref, tak aby klient nie czuł się zagubiony i mógł łatwo zlokalizować wzrokiem dział, który go interesuje. W przeciwnym wypadku jego podirytowanie przełoży się bezpośrednio na opinię o sklepie i negatywne doświadczenia zakupowe.
Podstawą sukcesu każdej nawigacji bez względu na to, czy jest to centrum handlowe czy kilkunastoosobowy event, jest jej właściwa lokalizacja. Przede wszystkim chodzi o to, aby oznaczenia znajdowały się w miejscach, w których klienci ich potrzebują lub mają szanse odczytać i zareagować. Skutecznym i często praktykowanym rozwiązaniem są ikonografiki ułatwiające szybkie zrozumienie nawigacji – nawet zwykła strzałka może znacznie poprawić poruszanie się po sklepie.
Oprócz oczywistej estetyki i miłych dla oka dodatkach, trzeba zadbać o praktyczną część wystroju sklepu – odpowiednie oznaczenia są pierwszym i najważniejszym etapem budowania pozytywnego Customer Experience (doświadczenia klienta)
W raporcie Shopper Research 2015 "Problemy polskiego handlu" aż 97% respondentów wskazało, że zmiany układu działów i związane z tym problemy z odnalezieniem produktów to istotna bariera przy robieniu zakupów. Zdenerwowaniu klientów można zaradzić w łatwy sposób, tworząc czytelny i efektywny system nawigacji i oznaczeń w sklepie.
Podczas projektowania przestrzeni sprzedaży powinniśmy myśleć jak klient i spoglądać na sklep jego oczami. Projektując nawigację i oznaczenia w sklepach to potrzeby kupujących są na pierwszym miejscu. Nie da się stworzyć skutecznej przestrzeni sprzedaży bez obserwacji klientów – to źródło bezcennych wskazówek, które odpowiednio zinterpretowane, staje się podstawą do kreowania pozytywnych doświadczeń. Przechodząc razem z klientem całą ścieżkę zakupową, mamy szanse ocenić jakość zastosowanych rozwiązań, zarówno tych dobrych, które warto powtarzać, jak również tych złych, tak zwanych barier zakupowych, które należy bezwzględnie usuwać. Nasze zakupy są determinowane przez podświadomą interpretację doznań wzrokowych. Inwestycja w przygotowanie przyjaznej i efektywnej przestrzeni sprzedażowej to dobrze wydane pieniądze.
Koniecznie przeczytaj także:
- strefa oczekiwania, w której klienci się nie nudzą
- marketing doświadczeń w galeriach handlowych
- badania i kontrola merchandisingu
2016-11-22
Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl
Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.