Obsługa klienta - jak wpływa na doświadczenie zakupowe?

Bartłomiej Dudka

Od zawsze powtarzamy, że rola doświadczenia klienta w sukcesie firmy jest ogromna. Klient może nie pamiętać co kupił w danym sklepie, ale będzie pamiętał, jak się wtedy czuł. A co wpływa na uczucia i emocje kupujących? Nie tylko produkt i cena, ale w dużej mierze - obsługa klienta. 

Na początek przytoczę badania lojalności klientów (za M.Boguszewicz-Kreft, Marketing doświadczeń)  - respondenci zostali poproszeni o ocenę stopnia, w jakim szereg różnych elementów wpływających ich doświadczenie skutkuje lojalnością. Najważniejsze okazały się kontakty z pracownikami. Dla porządku, pierwsze trzy miejsca wyglądały następująco:

1. Ludzie
2. Produkt 
3. Miejsce

Na dobre postrzeganie marki w dużm stopniu wpływa obsługa klienta. Jeżeli będzie kreowała pozytywne wrażenia, zgodnie z obietnicami marki (albo nawet je przekraczając), będzie źródłem wartości dla klienta!
Czynnik ludzki jakim jest doradca w sklepie może wywołać silne emocje pozytywne jak i negatywne, faktem też jest, że zdobycie nowego klienta kosztuje więcej, niż zatrzymanie obecnego.

Raport „Jakość obsługi w Polsce” przygotowany przez Polski Program Jakość Obsługi pokazuje, że co piąty klient odchodzi z miejsca obsługi niezadowolony. Z badania wynika, że klienci irytują się zbyt długim czasem oczekiwania na obsługę, sposobem rozwiązywania pojawiających się spontanicznie problemów oraz wydłużającymi się kolejkami.

A przecież istnieje tylke sposobów, aby jakość doświadczeń zakupowych ulepszyć! Zawsze pomaga w tym analiza sklepu, obserwacja klientów i tworzenie mapy doświadczeń - o której pisaliśmy TUTAJ (link). Zaprojektowanie strefy oczekiwania, w której klienci się nie nudzą (link) to wyzwanie, jednak możliwe do zrealizowania. Wystarczy zmieniać, sprawdzać i ulepszać! 

Doświadczenie zakupowe klienta dzieje się zawsze - o czym już pisaliśmy (link), i to właśnie dobra obsługa klienta może sprawić, aby zakupy były niezapomniane i chętnie w danym sklepie powtarzane :) 

Aby dowiedzieć się więcej o customer experience przeczytaj także:

 

2017-03-20

Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl

Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso