O tym jak kupujemy - przyzwyczajenia i odruchy naszych klientów.

Iwona Kliś

Nie jest tajemnicą, że istnieje cała gama zachowań klientów, które mają swoje źródła w codziennych czynnościach i przyzwyczajeniach. Odpowiednio przeanalizowane dają nam cenne informacje na temat tego, jak odpowiednio zaprojektować sklep.

Zachowania kupujących opierają się przede wszystkim na potrzebie maksymalnego komfortu, a nawet uzależnione są od fizjologii naszego ciała! Jeżeli odpowiednio dostosujemy do tego przestrzeń sprzedaży, tak aby nasze kupowanie było łatwe i wygodne, bezpośrednio przełoży się to na zwiększenie ilości kupowanych produktów.

1. Kupowanie na poziomie…wzroku

Jest to jedna z najważniejszych i równocześnie najpowszechniejszych zasad, mówiąca o tym, że kupujący poświęcają najwięcej uwagi temu, co znajduje się bezpośrednio przed ich oczami.

Istotna jest tu też dostępność produktów, o którym pisaliśmy już wcześniej (w jaki sposób budować skuteczną ekspozycję?)  - kupujący nie lubią się ani schylać ani wyciągać, aby dosięgnąć towaru.

Dlatego najatrakcyjniejsza ekspozycja znajduje się na wysokości około 120-160cm od podłogi, wyjątkiem są dzieci, dla których produkty są atrakcyjne na wysokości około 80-130cm.

2. Złota zasada środka

To zasada bardzo zbliżona do tej mówiącej o poziomie wzroku, tyle tylko że odnosi się do orientacji poziomej.
Klient, gdy zatrzymuje się przed regałem, staje na środku.

To instynktowne zachowanie, ponieważ dzięki temu ma on widok na całą szerokość półek (ergo może je zobaczyć w całości i wstępnie porównać). W efekcie, najwięcej uwagi poświęca produktom na środku regału, zaś najmniej – tym na jego końcach. Stosując się do tej złotej zasady, środek regału powinniśmy przeznaczyć na te najważniejsze towary oraz informacje dla kupujących np. o promocyjnych cenach.

To dopiero początek drogi do zrozumienia klienta, na końcu której znajduje się projektowanie najlepszych doświadczeń zakupowych. Przestrzeń sklepu musi być projektowana świadomie, z wykorzystaniem wiedzy o zachowaniach konsumentów.
A po co to wszystko? Bo tylko zadowolony klient ( czyli taki, który czuje się komfortowo w miejscu sprzedaży) będzie chciał wracać i polecać innym ten właśnie, konkretny sklep...

Przeczytaj także:

  1. Jak zaprojektować dobry visual merchandising?
  2. Przestrzeń, która budzi pozytywne emocje i zwiększa sprzedaż
  3. Mapa doświadczeń klienta - czym jest i jak ją tworzyć?

2016-03-08

Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl

Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso