Najważniejsze zasady merchandisingu:
Iwona Kliś
Merchandising (z łac. mercari - handlować) to metody i techniki pozwalające nadać placówce oraz oferowanym w niej produktom czynną rolę w sprzedaży. To między innymi odpowiednia ekspozycja i dbałość o otoczenie. Merchandising oparty jest na myśleniu strategicznym i pokrewny marketingowi, dlatego warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
Multifacing – nazywany też prezentacją blokową. Polega na ustawieniu wielu identycznych elementów obok siebie, dzięki czemu wydają się większe i są lepiej widoczne na tle innych. Czasem to wystarczy, by sprzedaż uporządkowanych tak produktów wzrosła nawet o 250%.
Zasada ergonomii – nikt nie lubi się wysilać, klienci także. Niechętnie wspinamy się na palce i schylamy po produkt i nigdy nie odwrócimy głowy tylko po to, żeby przeczytać plakat. Wszystko, co należy koniecznie pokazać klientowi, musi znajdować się na linii jego wzroku (wysokość ok. 160 cm dla osoby dorosłej) lub w zasięgu ręki (na wysokości 70-160 cm od ziemi).
Zasada prawej ręki – klienci po wejściu do sklepu kierują się zazwyczaj w prawą stronę i częściej prawą niż lewą ręką sięgają po produkty. To kwestia tego, że obowiązuje nas ruch prawostronny, a większość z nas jest praworęczna.
Zasada lewego oka – mówi o tym, że miejsca ekspozycyjne (regały, ekspozytory zbiorcze ulotek, a nawet plakaty) czytamy jak stronę w książce – zaczynamy od lewego górnego rogu, a kończymy na prawym dolnym.
Zasada środka – klienci najwięcej uwagi poświęcają środkowej części regałów i ścian ekspozycyjnych. To, co ustawi się na początku klient najczęściej tylko omiecie wzrokiem, a zanim dotrze do końca najczęściej już podejmie decyzję zakupową.
I jeszcze jedno: aktualizacja, sprzątanie, uzupełnianie. Nawet najbardziej dostępna, ale nieestetyczna, chaotyczna i zdziesiątkowana ekspozycja nie jest pociągająca. Puste półki, ekspozytory, ramy na plakaty i miejsca na ulotki sprawiają wrażenie, że nikt nie dba o szczegóły. Najlepsze produkty tracą na wartości w oczach klientów, jeśli leżą w nieładzie.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o zasadach budowania ekspozycji przeczytaj także:
- Istota visual merchandisingu w pięciu krokach
- Jak dobrze zaprojektować oznaczenia i nawigację w sklepie?
- Badania klientów, które przynoszą wielkie korzyści
2016-08-16
Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl
Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.