Najczęstsze błędy popełniane przez sklepy dziecięce

Iwona Kliś

Według 96% Polaków dzieci w bardzo dużym stopniu potrafią wpłynąć na decyzje zakupowe swoich rodziców. Najwięcej mają one do powiedzenia w kwestii wyboru produktów przeznaczonych dla najmłodszych: zabawek (94,6%), słodyczy (90,6%) oraz ubranek (77,6%). Pozytywne doświadczenia małego klienta i jego opiekuna w sklepie dziecięcym zachęcają ich więc do zakupu. Jak zaprojektować visual merchandising aby przyciągnął najmłodszego i pomógł podjąć decyzje starszemu klientowi?

Istnieje kilka podstawowych błędów przy projektowaniu wnętrza sprzedaży, o których zapominają właściciele i osoby odpowiedzialne za visual merchandising.
Dzisiaj przedstawimy tych pięć najczęściej występujących w sklepach dziecięcych:

1. Niekorzystne pierwsze wrażenie

Sprzedawcy artykułów dziecięcych chcą jak najlepiej przedstawić swoją ofertę potencjalnemu klientowi. Wielu z nich popełnia jednak podstawowy błąd, umieszczając na wystawie zbyt wiele różnorodnych towarów. Przynosi to odwrotny efekt od zamierzonego – zamiast kolorowej, przyciągającej wzrok, estetycznej ekspozycji, pojawia się na niej odstraszający chaos i bałagan…

2. Ciasnota w sklepie

Równie istotne znaczenie jak zewnętrzny wygląd, ma wnętrze dziecięcego sklepu. Częstym problemem, szczególnie mniejszych sklepów z artykułami dziecięcymi jest zbyt duża liczba wyeksponowanych produktów, a w efekcie niewielka przestrzeń, po której mogą poruszać się nasi konsumenci. Nadmiar różnorodnych towarów i konieczność „lawirowania” między ciasno ustawionymi regałami czy brak możliwości wejścia do sklepu z wózkiem dziecięcym znacznie obniżają komfort zakupów.

3. Chaos produktowy

Ułożenie i oznaczenie produktów na półkach stanowi kluczowy element dla budowania doświadczeń klienta. W tym przypadku trzeba spróbować wczuć się w jego potrzeby, a jednocześnie pamiętać o kluczowych zasadach skutecznego merchandisingu.

Dobrą praktyką jest grupowanie podobnych tematycznie produktów, tak, aby klient, który np. szuka  odzieży dziecięcej, znalazł w jednym miejscu wszystkie ubrania i dla dziewczynek i dla chłopców, w różnych rozmiarach i kolorach. Oprócz tego równie ważne jest czytelne oznaczenie kategorii wiekowych produktów (np. za pomocą bannera zawieszonego nad alejką czy regałem) oraz konsekwencja i ciągłość ekspozycji (od produktów dla najmłodszych dzieci do produktów dla najstarszych dzieci). Dobrym pomysłem jest także zamieszczenie szczegółowych opisów kategorii produktów (np. zabawki rozwijające wyobraźnię, zabawki rozwijające koordynację ruchową, zabawki edukacyjne itp.).

4. Brak strefy dziecka

Mimo że sklepy dziecięce z definicji kierują swoją ofertę do rodziców i maluchów, sprzedawcy bsurdalnie zapominają o zadbaniu o komfort tych drugich właśnie. Dzieci szybko nudzą się podczas zakupów, a niewiele sklepów posiada specjalnie wydzieloną strefę dla najmłodszych. W takim przypadku niekomfortowo czują się zarówno rodzice, jak i maluchy…

5. Zabawki poza zasięgiem

Wielu sprzedawców umieszcza towary poza zasięgiem wzroku i rąk najmłodszych klientów w obawie, że niechcący zrzucą one i zniszczą produkt. Nic bardziej nierozsądnego! Właściciele i managerowie sklepów zapominają, że to właśnie dzieci są główną grupą docelową ich działań i to one w dużej mierze mają wpływ na to, co kupują ich rodzice.

 Towary powinny być poukładane tak, aby Twoi najmłodsi klienci mogli je dotknąć, obejrzeć – najlepiej na niższych półkach, aby zminimalizować ryzyko strącenia produktu. Klienci często chcą też zobaczyć, jak dana zabawka czy gra prezentuje się „na żywo”. Dobrą praktyką jest pozwolenie rodzicom i dzieciom na rozpakowanie i dokładne obejrzenie wybranych produktów przed ich zakupem. Konsumenci znacznie chętniej kupują produkt u sprzedawcy, który umożliwi im jak najpełniejsze zapoznanie się z ofertą. Co więcej, jeśli dziecku spodoba się dana zabawka, będzie starało się przekonać opiekuna do zakupu!

Mali konsumenci wraz z opiekunami są najbardziej wymagającymi klientami sklepów z artykułami dziecięcymi. Przywiązanie klienta do danej marki bardzo często buduje się latami, dlatego też warto zainwestować w nie już od jego najmłodszych lat.

Przeczytaj także: jak zaprojektować dobry visual merchandising, dzięki temu z pewnością będzie łatwiej rozpocząć zmiany w Twoim sklepie.

2016-02-02

Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl

Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso