Marketing sensoryczny – jak wpływa na doświadczenie klienta?
Iwona Kliś
W każdym kontakcie klienta z firmą, zarówno tym bezpośrednim jak i pośrednim, jednostkowe wrażenia, emocje i oceny składają się na całkowitą ocenę sklepu. Wrażenia te stanowią podstawę do ukształtowania wyobrażenia o firmie i oczekiwań. Bodźce docierają przez zmysły, dlatego marketingowcy mogą przetwarzać informacje w nich zawartą, zanim dotrze ona do konsumenta i zadziała.
Ciekawostką, jest, że my jako klienci przypisujemy sygnałom pochodzącym od zmysłów określoną wartość informacyjną, na podstawie której dokonujemy oceny użyteczności i atrakcyjności sklepu. Z wpływu większości tych komunikatów na procesy decyzyjne często jednak nie zdajemy sobie sprawy.
Nie jest też tajemnicą, że im bardziej klient zaangażowany jest emocjonalnie, tym bardziej zapamięta sklep, w którym dokonywał zakupów bądź produkt, który zakupił. Proces zapamiętywania i przywoływania wspomnień jest silniejszy dla faktów mocno nacechowanych emocjonalnie.
Już Martin Lindstrom w książce „Zakupologia” pisał, że jeśli damy klientowi wystarczająco silne doświadczenie sensoryczne zostaną utrwalone i mają wpływ na jego zachowanie. Utrwalone w pamięci emocje i doświadczenia stanowią wizerunek firmy w umyśle klienta
Wszystko to jest potwierdzeniem idei cutomer experience! Zyski firmy w dużej mierze zależą od umiejętności kreowania pozytywnych wrażeń klientów, a te z kolei mają swój początek w postrzeganiu przez zmysły. Należy więc pamiętać, że każde zachowanie konsumenta rozpoczyna się od jego percepcji zmysłowej.
Przeczytaj także:
- 6 elementów, które budują cx i pomagają zwiększyć sprzedaż
- Jak kupują mężczyźni? Wyniki naszych badań.
2017-07-25
Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl
Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.