Marketing sensoryczny – jak wpływa na doświadczenie klienta?

Iwona Kliś

W każdym kontakcie klienta z firmą, zarówno tym bezpośrednim jak i pośrednim, jednostkowe wrażenia, emocje i oceny składają się na całkowitą ocenę sklepu. Wrażenia te stanowią podstawę do ukształtowania wyobrażenia o firmie i oczekiwań. Bodźce docierają przez zmysły, dlatego marketingowcy mogą przetwarzać informacje w nich zawartą, zanim dotrze ona do konsumenta i zadziała.

Ciekawostką, jest, że my jako klienci przypisujemy sygnałom pochodzącym od zmysłów określoną wartość informacyjną, na podstawie której dokonujemy oceny użyteczności i atrakcyjności sklepu. Z wpływu większości tych komunikatów na procesy decyzyjne często jednak nie zdajemy sobie sprawy.

Nie jest też tajemnicą, że im bardziej klient zaangażowany jest emocjonalnie, tym bardziej zapamięta sklep, w którym dokonywał zakupów bądź produkt, który zakupił. Proces zapamiętywania i przywoływania wspomnień jest silniejszy dla faktów mocno nacechowanych emocjonalnie.
Już Martin Lindstrom w książce „Zakupologia” pisał, że jeśli damy klientowi wystarczająco silne doświadczenie sensoryczne zostaną utrwalone i mają wpływ na jego zachowanie. Utrwalone w pamięci emocje i doświadczenia stanowią wizerunek firmy w umyśle klienta

Wszystko to jest potwierdzeniem idei cutomer experience! Zyski firmy w dużej mierze zależą od umiejętności kreowania pozytywnych wrażeń klientów, a te z kolei mają swój początek w postrzeganiu przez zmysły. Należy więc pamiętać, że każde zachowanie konsumenta rozpoczyna się od jego percepcji zmysłowej.

Przeczytaj także:

2017-07-25

Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl

Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso