Marketing doświadczeń w Galeriach Handlowych
Joanna Bociąg
Dynamiczny rozwój marketingu sensorycznego to odpowiedź rynku na potrzeby klientów – świadome i te niezwerbalizowane. Mają one ogromny wpływ na skojarzenia z daną marką, które pojawiają się w naszych umysłach. Co więcej, jako kupujący jesteśmy coraz bardziej wrażliwi na to, w jaki sposób dany brand komunikuje się z nabywcami i czy składane obietnice są wiarygodne i spójne z jego tożsamością.
Dlaczego umysł ceni doznania zmysłowe?
Myślą przewodnią strategii sensorycznych jest multisensualność, czyli tworzenie produktów i usług oddziałujących na wszystkie zmysły odbiorców i multifunkcjonalność rozumiana jako kompleksowe zaspokajanie potrzeb dzięki dostarczaniu wartościowych dla klienta i zapadających w pamięć doświadczeń. Marketing sensoryczny umożliwieniu konsumentowi bezpośredni kontakt zmysłowy z marką i odwołuje się do jego osobistych doznań; tym samym lepiej on poznaje i zapamiętuje konkretny brand.
Wpływ doznań sensorycznych na zachowania klientów
Osobiste doświadczenie jest bardziej wiarygodne dla odbiorcy niż opisy i obrazy. Szereg badań potwierdza, iż umożliwienie dotknięcia, spróbowania, powąchania „sprzedaje” bardziej efektywnie niż konwencjonalna reklama, zaś skuteczność narzędzi sensorycznych jest nieporównanie wyższa niż tych tradycyjnych. Jednocześnie, dzięki temu, iż experiental marketing jest mniej „natarczywy” niż reklama tradycyjna jest także lepiej oceniany przez klientów. Aktywizacja zmysłów wyzwala emocje i szereg skojarzeń w umysłach nabywców. A jak powszechnie wiadomo, emocje to cenna waluta w relacjach z klientami, to dzięki nim marki zyskują „duszę i serce”… a także przekładają się realnie na wskaźniki sprzedaży. Jak? Pokazują to wyniki badań:
Wnioski: spośród 4526 respondentów, 34% oceniło pozytywnie swój nastrój po wizycie w punkcie, w którym zastosowano narzędzia sensoryczne, z czego co czwarta osoba odniosła wrażenie lepsze niż zwykle.
Dlaczego działania experiental marketingowe mają sens?
Łatwo podsumować to jednym zdaniem: "we współczesnej kulturze marka musi oferować doświadczenie zmysłowe i mieć duszę” (B.Hulten, N. Broweus, M. van Dijk, Marketing sensoryczny). :)
Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie przeczytaj również:
- Badania przestrzeni sklepu - kiedy warto w nie inwestować?
- O zależności pomiędzy satysfakcją a lojalnością klientów
- Jak wykreować dobry customer experience?
2016-09-19
Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl
Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.