Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie jubilerskim?
Joanna Bociąg
Ścieżka zakupowa klienta składa się z kilku etapów. Na każdym z nich pojawiają się i dominują odmienne, bardzo często nawet skrajne, emocje. Wykorzystując ten fakt, salony jubilerskie mogą w odpowiedni sposób dopasować swoją ofertę do potrzeb kupującego, zapewniając mu tym samym pozytywne doświadczenia na każdym etapie procesu zakupowego...
1. Siła pierwszego wrażenia
Salony jubilerskie powinny subtelnie przyciągać uwagę klienta, zachęcając do zapoznania się z ofertą. Witryna stanowi zapowiedź tego, co klient może znaleźć w sklepie i jest jednocześnie jedną z najlepszych form reklamy całego asortymentu. Obowiązkowym elementem, o który należy zadbać jest czystość i przejrzystość witryny. Produkty powinny znajdować się jak najbliżej szyby, przez którą patrzy klient – z centralnym punktem na wysokości ok. 160 cm. Biżuteria najlepiej prezentuje się na ciemnym, dobrze oświetlonym tle, a dodatkowo dla jej wyeksponowania, warto umieścić ją na stojakach i manekinach, uwzględniając również kontekst czasowy (np. świąteczny).
2. Blask luksusu – wewnątrz salonu
Pierwszą kwestią, o którą należy zadbać, jest odpowiednie oświetlenie całego wnętrza salonu (w tym również gablot), pożądanym efektem jest błysk biżuterii, a nie oślepienie klienta. Rodzaj oświetlenia powinien być dopasowany do wielkości sklepu. W przypadku małych salonów, warto skierować światło na obszary takie jak: sufit, kolumny czy dłuższe ściany. Złoto najlepiej prezentuje się w ciepłym świetle, z kolei diamenty i srebro w zimnym. Moc żarówki należy dopasować do elementu, który będzie oświetlany. Tego typu rozwiązania wprowadziła np. szkocka marka biżuterii Chisholm Hunter. W jednym z nowych salonów tej marki w Glasgow zamontowane zostały lampy metalohalogenkowe z różnymi mocami żarówki: słabsza we wnętrzu salonu, mocniejsza w oknach. Oświetlenie świetnie komponuje się z biało-fioletową kolorystyką i wyposażeniem salonu. Pozwala również jeszcze lepiej wyeksponować asortyment, a przy tym stworzyć w salonie wyjątkową atmosferę luksusu i komfortu:
3. Wystrój wnętrza - design
Większość salonów stawia na neutralne, jasne barwy oraz drewniane meble. W efekcie część z nich może wydawać się klientom bardzo podobna. Jednym z salonów, który zdecydował się w tym przypadku na indywidualizm jest salon Ani Kruk. Industrialny charakter, białe meble i gabloty nawiązują swoim wyglądem do dawnych warsztatów złotniczych. Surowość wnętrza przełamują kolorowe dodatki i oświetlenie. Tak zaprojektowane wnętrze sprawia, że klient już po przekroczeniu progu salonu czuje, że znalazł się w wyjątkowym, prestiżowym miejscu:
4. Najcenniejszy środek
Gdyby porównać salon jubilerski do budowy pierścionka, to jego „oczkiem”, czyli prawdziwym diamentem, byłaby obsługa. Im bardziej profesjonalna i kompetentna, tym cenniejsza dla wizerunku salonu sprzedaży. Otwartość, indywidualne podejście (inne dla panów, inne dla pań), chęć udzielenia pomocy i ekspercka wiedza to podstawowe zasady, którymi powinni kierować się pracownicy. Oprócz działań stricte sprzedażowych i doradczych, obsługa nie powinna zapominać również o podtrzymaniu kontaktu po dokonaniu zakupu. Podziękowanie za wizytę, wręczenie wizytówki, czy katalogu sprawia, że klient na dłużej zapamięta wizytę w salonie.
Pozytywne oddziaływanie na klienta na każdym etapie ścieżki zakupowej wymaga dogłębnego poznania jego potrzeb. Dbając o każdy, nawet najdrobniejszy szczegół, salony jubilerskie staną się wyjątkowym miejscem, w którym sprzedaje się nie tylko wysokiej jakości produkty, ale przede wszystkim pozytywne emocje i doświadczenia.
Aby wiedzieć więcej o zwiększaniu sprzedaży w salonie jubilerskim przeczytaj także:
2016-04-19
Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl
Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.