Jak zaprojektować dobry visual merchandising?
Bartłomiej Dudka
Negatywne emocje wywołane wizytą w sklepie przekazywane są dwa razy częściej niż pozytywne. A dobrze zaprojektowana przestrzeń sprawia, że już po wyjściu ze sklepu klient wie, czy kiedyś do niego wróci.
Dla 87% klientów dotychczasowe doświadczenie decyduje o wyborze marki w przyszłości. Co więcej – 78% klientów zapłaci cenę premium za unikalne doświadczenie zakupowe, czyli za bardzo dobrze zaprojektowany sklep.
Jak więc sprawić, aby klienci wybierali właśnie Twoją markę? Jak wykorzystać wizytę klienta, co zrobić, by poczuł się zadowolony i do Ciebie wracał?
Trzeba stworzyć i zaoferować im unikalne doświadczenie zakupowe poprzez projekt wnętrza sklepu. Coś co odróżni Cię od konkurencji i sprawi, że decyzje o zakupie produktu lub usługi zapadną u Ciebie.
Aby tak się stało, konieczne jest wykonanie dwóch rzeczy na poziomie zmiany podejścia do zarządzania siecią sprzedaży i relacjami z Twoimi klientami:
1. Projektowanie sklepu czy galerii to nie rysowanie i dobieranie materiałów wykończeniowych pod wymogi biznesu i operacji. Konieczna jest świadomość innych elementów, które można projektować i którymi można zarządzać - wszystkie razem są odpowiedzialne za sukces
Twojego sklepu i stanowią podstawę unikalnego shopping experience – jedynego w swoim rodzaju. Doskonałym przykładem są Starbucks, McDonald’s, KFC, Apple, Coca-Cola. Albo poznański Stary Browar w kategorii galerii handlowych – z wizerunkiem innym niż pozostałe galerie. Tutaj opakowaniem jest sztuka, prestiż, przynależność do społeczności.
2. Wdrożenie elementów dobrego visual merchandisingu w Twoim sklepie.
Kim jest Twój klient i jakie ma oczekiwania? Co go zdziwi i zaskoczy, skłoni do powrotu, co zirytuje? Po uzyskaniu odpowiedzi na te pytania przygotuj miejsce, usuń bariery utrudniające sprzedaż i zadbaj o prawidłową ekspozycję Twoich atutów, skup się na dostępności produktów oraz czytelności informacji. Zbuduj czytelny system nawigacji, który będzie zrozumiały i nie pozwoli się klientowi zgubić.
Za 80% decyzji zakupowych odpowiedzialne są emocje. Daj sobie szansę, by emocje klientów były po Twojej stronie!
2016-01-12
Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl
Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.