Jak dobrze zaprojektować sklep spożywczy?

Iwona Kliś

O tym jak kupujemy, o przyzwyczajeniach i odruchach klientów pisałam już wcześniej - tutaj.
Dzisiaj kilka wskazówek dotyczących tego,jak projektować sklepy spożywcze, aby budować najlepsze customer experience.

W jaki sposób klient porusza się po sklepie?

O tym mówi nam pierwsza zasada, która zakłada, że po wejściu do sklepu najczęściej kierujemy się w prawą stronę. To zasada ogólna, bo ludzie postępują tak również w życiu codziennym - prowadzimy samochód prawą stroną jezdni, chodzimy prawą stroną chodnika...łatwo przełożyć to na komfort poruszania się po sklepie i zaprojektować wejście w taki sposób, aby klienci mogli bez przeszkód przejść na prawą stronę ekspozycji towarów.

Druga zasada poruszania się klientów po sklepie mówi, że kupujący podążają w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara i idąc obrzeżami sklepu kierują się do wyjścia. Jest to najbardziej praktyczna droga - można zobaczyć najwięcej ekspozycji przy minimalnym wysiłku.
Pamiętając o tych dwóch zasadach przy organizacji sklepów, sprawimy że klienci będą czuć się znacznie swobodniej.

Inna prawidłowość w przemieszczaniu się po sklepie to unikanie ślepych zaułków. Klienci wolą nie wchodzić do miejsc, z których muszą wrócić tą samą drogą (chyba, że na ekspozycji jest coś naprawdę atrakcyjnego). Dbaj o komfort klientów, pozwól im na krążenie po sklepie, swobodne przemieszczanie się i pamiętaj: klienci unikają także wchodzenia na wyższe kondygnacje, jeżeli nie muszą ;)

Jakich błędów unikać - projektowanie alejek w sklepach spożywczych.

Najważnieszja reguła, o której zawsze powinno się pamiętać to  - efekt muśnięcia pupy. Pisał już o niej Paco Underhill w książce "Dlaczego kupujemy" - klienci mogą czuć dyskomfort w obecności innych kupujących. Co to oznacza  w praktyce? Klienci czują niepokój, kiedy inne osoby stoją za ich plecami, gdy w wąskich alejkach są potrącani lub szturchani przez przechodzących ludzi. Odpowiednia przestrzeń i szerokie przejścia to podstawa, aby klient nie czuł się skrępowany.
Przede wszystkim: pamiętaj o swoich klientach o ich potrzebach i problemach.

I na koniec - kilka słów o chodzeniu po sklepie i skracaniu ścieżek czyli symptomie trawnikowym.
Jeśli klient wchodzi do sklepu z listą zaplanowanych i przemyślanych zakupów, nie będzie chodził po całym sklepie, chce jak najszybciej zrealizować swój cel. Będzie szukał produktów z zamiarem dotarcia do nich możliwie najkrótszą drogą, wybierze więc taką ścieżkę, by możliwie naszybciej znaleźć produkt i wyjść ze sklepu.
Sytuację doskonale obrazuje krażąca po sieci grafika:



W odpowiedzi na potrzeby tego typu kupujących, organizowanie regałów musi uzwględniać przecinając się ścieżki i możlwie najkrósze drogi.

Zachowania kupujących to prawdziwa kopalnia wiedzy, szczególnie dla osób odpowiedzialnych za projekty sklepów. Bo w design chodzi nie tylko o to jak sklep wygląda ale przede wszystkim jak działa na klientów.
 

Przeczytaj także:

2016-03-29

Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl

Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso