Jak dobrze zaprojektować oznaczenia i nawigację w sklepie?
Joanna Bociąg
Mam wrażenie, że element oznaczeń i nawigacji w sklepie to często element pomijany, jakby mniej istotny. W istocie jednak, dopiero właściwe oznaczenie przestrzeni sprawi, że klient poczuje się komfortowo i bezpiecznie i zamiast tracić czas na szukanie produktów, znacznie więcej czasu przeznaczy na ich kupowanie. W jaki więc sposób zaprojektować skuteczne i czytelne oznakowanie w sklepie?
Podstawą skuteczności oznaczeń jest lokalizacja.
Przede wszystkim chodzi o to, aby oznaczenia znajdowały się w miejscach, w których klienci ich potrzebują lub mają szanse odczytać i zareagować. Na przykład, przy wejściu - kiedy próbujemy odnaleźć się w nowej przestrzeni, odruchowo szukając pożądanego działu czy produktu odpowiednie oznaczenia stają się ratunkiem :)
Oznaczenie stref jest kluczowe dla komfortu klienta
W każdym punkcie handlowym, bez względu na jego powierzchnię badź liczb stanowisk możemy wyodrębnić strefy w których klienci zachwoują się w zbliżony sposób i podatni są na określony rodzaj komunikatów. Znacznie lepiej więc będzie umieszczać komunikaty reklamowe w strefie ekspozycji (tam gdzie klienci poszukują) zamiast ustawiać je zaraz przy wejściu.
fot. wprowadzony przez Branch Brothers system komunikacji w RTV Euro AGD
Czytelne oznaczenia cen podstawą doświadczenia klienta
Pomijając wszystkie obostrzenia prawne, brak właściwych cenówek wiąże się z irytacją klienta. W raporcie Shopper Research 2015 "Problemy polskiego handlu" badani wskazują za najbardziej uciążliwe problemy związane z oznakowaniem cen. Szczególną uwagę klienci zwracają na to, by cena na półce była zgodna z ceną wskazaną na paragonie.
W tym samym raporcie 97% respondentów wskazało, że zmiany układu działów i związane z tym problemy z odnalezieniem produktów to istotna bariera przy robieniu zakupów.
Zdenerowaniu klientów można zaradzić tworząc czytelny i efektywny system nawigacji i oznaczeń w sklepie. Bo klient, który nie musi błądzić po sklepie to zadowolony z zakupów klient!
Jeżeli chcesz wprowadzić system komunikacji w swoim sklepie przeczytaj o naszej usłudze - projektowanie oznaczeń i nawigacji.
Dowiedz się także, jakie są najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu sklepów.
2016-07-05
Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl
Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.