Jak dobrze zaprojektować oznaczenia i nawigację w sklepie?

Joanna Bociąg

Mam wrażenie, że element oznaczeń i nawigacji w sklepie to często element pomijany, jakby mniej istotny. W istocie jednak, dopiero właściwe oznaczenie przestrzeni sprawi, że klient poczuje się komfortowo i bezpiecznie i zamiast tracić czas na szukanie produktów, znacznie więcej czasu przeznaczy na ich kupowanie. W jaki więc sposób zaprojektować skuteczne i czytelne oznakowanie w sklepie?

Podstawą skuteczności oznaczeń jest lokalizacja. 

Przede wszystkim chodzi o to, aby oznaczenia znajdowały się w miejscach, w których klienci ich potrzebują lub mają szanse odczytać i zareagować. Na przykład, przy wejściu - kiedy próbujemy odnaleźć się w nowej przestrzeni, odruchowo szukając pożądanego działu czy produktu odpowiednie oznaczenia stają się ratunkiem :)

Oznaczenie stref jest kluczowe dla komfortu klienta

W każdym punkcie handlowym, bez względu na jego powierzchnię badź liczb stanowisk możemy wyodrębnić strefy w których klienci zachwoują się w zbliżony sposób i podatni są na określony rodzaj komunikatów. Znacznie lepiej więc będzie umieszczać komunikaty reklamowe w strefie ekspozycji (tam gdzie klienci poszukują) zamiast ustawiać je zaraz przy wejściu. 


fot. wprowadzony przez Branch Brothers system komunikacji w RTV Euro AGD

Czytelne oznaczenia cen podstawą doświadczenia klienta

Pomijając wszystkie obostrzenia prawne, brak właściwych cenówek wiąże się z irytacją klienta. W raporcie Shopper Research 2015 "Problemy polskiego handlu" badani wskazują za najbardziej uciążliwe problemy związane z oznakowaniem cen. Szczególną uwagę klienci zwracają na to, by cena na półce była zgodna z ceną wskazaną na paragonie.

W tym samym raporcie 97% respondentów wskazało, że zmiany układu działów i związane z tym problemy z odnalezieniem produktów to istotna bariera przy robieniu zakupów.
Zdenerowaniu klientów można zaradzić tworząc czytelny i efektywny system nawigacji i oznaczeń w sklepie. Bo klient, który nie musi błądzić po sklepie to zadowolony z zakupów klient!

Jeżeli chcesz wprowadzić system komunikacji w swoim sklepie przeczytaj o naszej usłudze - projektowanie oznaczeń i nawigacji
Dowiedz się także, jakie są najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu sklepów. 

2016-07-05

Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl

Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso