Istota visual merchandisingu w pięciu krokach.
Iwona Kliś
Merchandising to stworzenie sytuacji, w której klient chętnie wejdzie do sklepu, zrobi w nim zakupy i co więcej - przekona do tego innych. Na takie działania składa się wiele różnych czynników, które mają sprawić, że dany sklep będzie się wyróżniał - jednym z nich jest właśnie visual merchandising. Jakie elementy odpowiadają za takie wizualne wywieranie wrażeń na klientach?
1. Kreatywna reklama
Oczywiście oprócz efekywnego ułożenia produktów niezwykle istotne jest opracowanie kreatywnej oprawy graficznej i reklamy zewnętrznej w taki sposób, aby wyróżniać się na tle konkurencji i przyciągnąć klienta.
2. Prowadzenie klienta po sklepie
O roli oznaczeń i nawigacji pisaliśmy już wiele razy (tutaj i też tutaj), ale warto wspomnieć, że jednym z elementów Visual Merchandisingu są działania prowadzące klientów w obrębie sklepu według z góry założonego planu. Kupujący pytani o to, dlaczego wybierają dany sklep, odpowiadają, że podoba im się wnętrze, a produkty są widoczene i dobrze oznakowane. To pokazuje, że stosowanie tych zabiegów jest potrzebne.
3. Kolorystyka i oświetlenie
Wizualne aspekty aranżacji wystroju wnętrza odpowiadają za pierwsze wrażenie w sklepie i pomagają efektywnie wyeksponować produkty. Poza wystrojem wnętrza liczy się też aranżacja witryn, ale przede wszystkim - dopasowanie wszystkich komponentów z projektem sklepu.
4. Kluczowy przekaz
Istotne jest więc ustalenie przewodniego tematu, który zacznie się już na witrynie i przeniesie klienta do wnętrza sklepu. Szczególnie ważne jest to przy projektowaniu sklepów sieciowych, gdzie ekspozycje powinny być takie same w całym kraju.
5. Przede wszystkim obraz - czyli digital signage
To ogólny trend panujący w visual merchandisingu na całym świecie. Ma na celu zwrócenie uwagi i utrwalenie marki w umysłach klientów. Ważną rolę odgrywają także dynamiczne efekty świetlne - więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
PS. Przeczytaj także artykuł "Wszystko co powinieneś wiedzieć o visual merchandisingu"
2016-07-26
Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl
Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.