Dzieci w sklepie - jak zaprojektować dla nich przestrzeń?
Iwona Kliś
Z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka, postanowiłam przeanalizować to, jak najmłodsi klienci czują się w sklepie. Nasza praca głównie polega na tym, że wchodzimy w rolę kupujących i staramy się myśleć tak jak oni. Analizujemy ich wątpliwości w miejscu sprzedaży, niwelujemy bariery, tworzymy miejsce przyjazne kupowaniu. No właśnie, a jak to kupowanie wygląda, kiedy do sklepu wchodzisz z dzieckiem? Albo kiedy jesteś dzieckiem? ;)
Kiedy dzieci się nudzą...
A nudzą się często, bo przecież rozpiera ich energia, kiedy dorośli wybierają produkty, dobierają kolory albo ustalają szczegóły umowy. Potrafią zrobić wiele hałasu i wprowadzić w zakłopotanie swoich rodziców. A przecież jest tak prosty sposób, na budowanie pozytywnych doświadczeń klientów - kącik dla dzieci w miejscu sprzedaży!
( fot. Galeria Pomorska, źródło: galeriapomorska.pl)
Atrakcyjny wizualnie, pełen gier edukacyjnych, wygodnych poduszek i przestrzeni, w której najmłodsi z klientów, będą mogli miło spędzić czas, podczas gdy rodzice spokojnie podejmować decyzję. Idealne zakupy, doskonały customer experience!
W praktyce jednak nie jest już tak kolorowo.
Podczas rozmów z obsługą sklepu bardzo często zadajemy pytanie "czy klienci przychodzą z dziećmi?", zazwyczaj odpowiedź jest twierdząca, zdarza się też, że pada zdecydowane - "zawsze!". A my ze zdziwieniem rozglądamy się po przestrzeni, w której nie ma miejsca na zabawki, nie ma też wyodrębnionego miejsca dla najmłodszych...i pytamy: "dlaczego?"
Odpowiedzi jest wiele, najczęściej jednak projektujący sklep nie poznali dobrze klientów i w efekcie nie wiedzieli o takiej potrzebie... a czasem tak niewiele wystarczy do szczęścia najmłodszych:
Dbanie o klientów, to także zadbanie o to, co dla nich najważniejsze. Odpowiadanie na potrzeby klientów, to dawanie im rozwiązań, o których czasem nawet nie mówią. Projektuj świadomie doświadczenia odwiedzających sklep, także tych najmłodszych :)
Z okazji Dnia Dziecka, wszystkim najmłodszym klientom i ich rodzicom - najlepszego customer experience!
PS. Przeczytaj także o kreowaniu doświadczeń na przykładzie sklepu dziecięcego Zwoosh.
2016-05-31
Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl
Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.