Design Thinking przy projektowaniu sklepów.
Joanna Bociąg
Desing Thinking to metoda twórczego tworzenia nowych usług i rozwiązywania problemów. Ma na celu kreację i wdrażanie w życie innowacyjnych rozwiązań. Design thinking opiera się na myśleniu projektowym, jej zadaniem jest dostarczenie twórczych rozwiązań. Łatwo jest więc wykorzystać ją w sytuacji, kiedy celem jest zaprojektowanie przestrzeni przyjaznej klientom!
1. A kiedy myślimy o klientach, mówimy - empatia.
To od niej rozpoczynamy każdy projekt, to ona pozwala nam zrozumieć klientów, stworzyć personę. Obserwujemy klientów, bo to oni dostarczają nam cennych wskazówek i inspiracji. To dla nich projektujemy przestań i to oni zawsze są w centrum uwagi.
2. Projektujemy sklepy i dążymy do najlepszego customer experience
Dlatego na każdym etapie definiujemy problem, z jakim może spotkać się nasz klient. Na podstawie mapy doświadczeń klienta (o które pisaliśmy TUTAJ - link) określamy potencjalne bariery zakupowe. Czy oznaczenia stref w sklepie są czytelne dla klientów? Czy wysokość ekspozycji jest dostosowana do kupujących? Jak wygląda strefa oczekiwania i czy jest komfortowa? To proces tworzenia doświadczeń :)
3. Każdy projekt to generowanie pomysłów
Kreatywne myślenie, burza mózgów - tylko w ten sposób osiągamy nalepsze rozwiązania! Staramy się przede wszystkim rozwiązać wcześniej zdefiniowane problemy klientów, tak aby tworzyć maksymalnie komfortowe przestrzenie dostosowane do ich potrzeb - to sedno customer experience
4. Sprawdzamy, testujemy i modyfikujemy koncept
Tworzymy wizualną prezentacje naszego pomysłu i zbieramy opinię na jego temat. Często pracujemy z klientami i pracownikami - bo to oni wiedzą najlepiej, czego potrzebują. W ten sposób mamy szanse udoskonalić nasz prototyp bądź całkowicie zrezygnować z jakiś rozwiązań - dążymy do tego, aby nasz projekt był nie tylko ładny, ale i efektywny.
5. Testujemy i badamy
Zajmujemy się badaniami przestrzeni i w ten sam sposób testujemy nasze projekty. Dopiero reakcje klientów dają nam pewność, że nasze rozwiązania są najlepsze :)
Metodologia Design Thinkig zrodziła się z konieczności zmiany starego modelu współpracy klient – projektant, dla osiągnięcia bardziej innowacyjnych rozwiązań. Towarzyszy nam w pracy każdego dnia i pomaga tworzyć najlepsze customer experience!
A jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o projektowaniu, poprawie bądź analizie sklepu koniecznie przeczytaj:
- Customer Experience - jak wpływa na wyniki firmy?
- Zrób to sam - sprawdź merchandising w swoim sklepie
2017-04-12
Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl
Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.