Customer experience w aptekach

Joanna Bociąg

Jako zwolenniczka naturalnych metod leczniczych rzadko odwiedzam apteki – częściej stoisko z warzywami w sklepie spożywczym i zielarnie. Ale tym razem potrzebna była reakcja błyskawiczna, zatem weszłam do najbliższej apteki, koncentrując się przede wszystkim na swoim celu, czyli „zwalczeniu bólu gardła”. Nie udało się – mój umysł mimowolnie przeskanował przestrzeń pod kątem organizacji przestrzeni zgodnie z zasadami merchandisingu i komforcie zakupów. Generalnie, było średnio.

Oczywiście, jest mi wiadomym fakt, iż branża farmaceutyczna jest specyficzna i mocno ograniczona przepisami  prawnymi, które zwyczajnie utrudniają komunikowanie się z rynkiem w sposób przyjazny.

Leków nie można reklamować, nie można ich również pokazywać w sposób zachęcający do zakupu, czyli w otwartej ekspozycji – ulubionej przez konsumentów. Zatem głównym kanałem komunikacji z rynkiem nabywców pozostaje kontakt z lekarzem lub farmaceutą.

Tę „wizualną niszę” zagospodarowali bardzo skutecznie producenci suplementów, wyrobów medycznych i kosmetyków aptecznych. Niestety, w większości przypadków ze szkodą dla czytelności ekspozycji i komfortu kupujących. A jest to istotna bariera zakupowa – zdecydowana większość kupujących już wchodząc do apteki odczuwa dyskomfort związany ze złym samopoczuciem. Zatem dodatkowe „utrudnienia” w postaci chaotycznej ekspozycji i trudnościach w zlokalizowaniu celu swojej wizyty raczej nie poprawiająsytuacji.
Jak można temu zapobiec? Na przykład wprowadzając jasne i intuicyjne oznaczenia kategorii i wyraźne, dobrze widoczne cenówki. Wizerunkowo wygrywa również ten, kto wskaże rozwiązanie, a nie problem, jak na poniższym zdjęciu:

Czy poczułam się lepiej? Przyznaję, propozycja, abym zapomniała o przeziębieniu poprawiła mój nastrój i nawet nie musiałam dokładnie zapoznawać się z ofertą półkową z „tej kategorii” :)

Aby wiedzieć więcej o customer experience i visual merchandisingu przeczytaj także:

2016-05-24

Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl

Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso