Customer experience - jak wprowadzić i zarządzać, aby osiągnąć sukces (cz.2)
Bartłomiej Dudka
Customer experience to zjawisko, które towarzyszy klientom zawsze, bo to przecież nic innego jak emocje, których doświadcza kupujący w kontakcie z marką. W poprzednim wpisie (tutaj) przybliżyłem kwestie badania przestrzeni handlowej, przygotowania standardu oznaczeń i nawigacji oraz samej poprawy wnętrza sklepu. Tym razem zajmiemy się projektem – zarówno całego sklepu jak i samej ekspozycji.
Najważniejszy jest zawsze klient.
Myśląc o projektowaniu przestrzeni handlowej nie powinniśmy myśleć tylko o wyglądzie, ale również o tym, czy coś działa i spełnia swoje funkcje. Jeżeli sklep staje się przede wszystkim funkcjonalny, odpowiada oczekiwaniom kupujących to klienci o tym powiedzą wracając do niego i kupując więcej produktów! Niestety projektowanie sklepu to nie rysowanie i dobieranie materiałów wykończeniowych pod wymogi biznesu i operacji. Konieczna jest świadomość innych elementów - m.in osobowość marki i charakter i potrzeby klientów - to podstawa unikalnego customer experience. Podczas projektowania sklepów posługujemy się metodą design thinking, czyli twórczego myślenia, która ma na celu kreację i wdrażanie w życie innowacyjnych i dostosowanych do klientów rozwiązań, tylko w ten sposób możemy mieć pewność, że projekt odpowiada potrzebom kupujących i zapewnia niezapomniane customer experience!
Lepsza ekspozycja to zawsze większa sprzedaż.
Ekspozycja produktów i informacja o ofercie to centrum każdego miejsca sprzedaży. Od jej projektu i skuteczności w dużej mierze zależy zysk sklepu. Ważne więc są wszystkie szczegóły: lokalizacja na terenie miejsca sprzedaży, kolejność ułożenia, właściwa ilość, odpowiednia wysokość, oświetlenie, oznaczenia cen, opis produktów, a nawet szerokość alejek. Myśląc o tym, aby ekspozycja była dostępna dla klientów, warto zadbać, by kupujący doświadczali jej wszystkimi zmysłami: wzrokiem, dotykiem, węchem, smakiem i słuchem. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj - w jaki sposób budować skuteczną ekspozycję?
Właściwie zaprojektowana ekspozycja zawsze zwiększa sprzedaż. Ludzie kupują te rzeczy, które widzą i mogą dotknąć ;)
Jeżeli interesuje Cię temat projektowania customer experience przeczytaj także:
- Customer experience - jak wprowadzić i zarządzać, aby osiągnąć sukces (cz.1)
- Customer experience – przykłady na to, jak zwiększa sprzedaż!
- 6 elementów, które budują doświadczenie klienta i pomagają zwiększyć sprzedaż
2018-04-16
Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl
Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.