Badania i kontrola merchandisingu.

Iwona Kliś

Sprawdzanie i kontrolowanie skuteczności merchandisingu jest niezwykle ważną częścią procesu zwiększania skuteczności sprzedaży w sklepie. Jedną ze sprawdzonych metod jest badanie mystery shopping - tajemniczego klienta. Na czym polega, jaki ma charakter i jakie informacje można zgromadzić dzięki niemu? Dziś odpowiadam na wszystkie te pytania. 

Na czym właściwie polega badanie mystery shopping?

To proste - audytorzy odwiedzają wskazany sklep i badają określone wskaźniki np. jakość obsługi, ułożenie towarów na półkach, skuteczność materiałów reklamowych etc. Pozwala to bliżej przyjrzeć się danemu miejscu zarówno z zewnętrznego jak i wewnętrznego punktu widzenia. Celem jest przede wszystkim uzyskanie obiektynych informacji i udoskonalenie rozwiązań. 

Główne założenia badania tajemniczego klienta:

Teraz trochę teorii, ale w dosłownie trzech punktach. Charakter badania bowiem można sklasyfikować jako: 

Ważne: ta metoda badania powinna być stosowana równolegle z innymi rodzajami analiz, aby ocenić pozostałe elementy przekładające się na doświadczenia klienta :) 

I na koniec: jakie informaje dzięki temu można zyskać? 

Mocną stroną badania jest przede wszystkim obiektywnizm - zbierane są fakty, nie zaś deklaracje. W ten sposób tworzy się narzędzie wspierające sprzedaż, dzięki któremu można gromadzić informacje o ekspozycji towaru, wyglądzie placówki i pracowników, jakości obsługi klienta, a nawet tendecji do polecania lub nie rekomendowaniu danej marki!

Wynikiem badań jest raport zawierający analizę uzyskanych danych i rekomendacje działań ulepszających jakość doświadczeń klienta. Więcej na temat audytów i badania sklepów możesz przeczytać tutaj. 
Podsumowując, to metoda o wielu zastosowaniach, a dobrze rozplanowana może przynieść pozytywne wyniki w miejscu sprzedaży! :) 

Jeżeli interesuje Cię temat visual merchandisingu i customer experience przeczytaj także: 

2016-10-18

Iwona Kliś iwona.klis@branchbrothers.pl

Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W Branch Brothers prowadzi projekty zarówno marketingowe jak i doradcze. Project manager cyklu spotkań Designing Customer Experience poświęconych projektowaniu przestrzeni sprzedaży zgodnie z zasadami Visual Merchandisingu.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso