Badania przestrzeni sklepu - kiedy warto w nie inwestować?
Bartłomiej Dudka
Efektywność sklepu zależy od wielu czynników, jednak to aranżacja przestrzeni bezpośrednio przekłada się na komfort zakupów i chęć powrotu do danego miejsca. Nie zawsze badania przestrzeni sprzedaży wiążą się z długoterminowymi i kosztownymi działaniami. Czasem prosta analiza sklepu oczami nabywcy przynosi nieoczekiwane efekty i pomaga poprawić komfort kupujących. Jak więć przeprowadzić efektywne badania przestrzeni?
Rozpoznawanie potrzeb i definiowanie barier zakupowych
Przechodząc razem z klientem całą ścieżkę zakupową, od strefy wejścia po - kasową mamy szansę ocenić jakość zastosowanych rozwiązań, zarówno tych dobrych, które warto powtarzać, jak również tych złych, tak zwanych barier zakupowych, które należy bezwzględnie usuwać. Jak wygląda to w praktyce? Obserwując zachowania klientów np. poprzez zainstalowanie kamer łatwo jest wychwycić błędy przestrzeni sklepu.
fot. badania kamerami - heatmapa. materiały własne Branch Brothers
Już od samego wejścia do sklepu po samą kasę obserwuj swojego klienta. Co robi, gdzie się zatrzymuje, co wprowadza go w dyskomfort, czy jest moment kiedy się nudzi? Faktem jest, że badanie zachowań klientów (czyli badanie behawioralne) jest analizą o najszerszym zakresie spośród wszystkich badań należących do rodziny badań konsumenckich - wykorzystaj to!
Analiza jakościowa czy ilościowa?
Odpowiedź na pytanie jest bardzo prosta – żeby uzyskać najlepszy efekt, najlepiej jest połączyć te dwie metody.
Kamery umożliwiają badanie średniego czasu wizyty w sklepie, liczbę wizyt, czas oczekiwania, czas poświęcony na zapoznanie się z ofertą oraz czas obsługi. Równocześnie łatwo jest przyglądać się klientom – to jedyny sposób badania sklepów, w którym klienci nie kłamią. Dlaczego? Bo obserwujemy zachowanie kupujących zamiast pytać ich o nie w ankietach.
Kiedy badać przestrzeń sprzedaży?
Badania zachowań konsumentów, pozwalają na wyodrębnienie dodatkowych usług oraz wyznaczenie mocnych i słabych stron przestrzeni sprzedaży. Warto przeprowadzić analizę, aby uzyskać odpowiedzi na zaistniałe problemy bądź zapobiegawczo - przed wprodzaniem nowych produktów. Badnie przestrzeni świetnie sprawdza się zarówno przed jak i po zmianach w aranżacji przestrzeni - już na etapie projektów można wychwycić błędy.
Dzięki badaniom behawioralnym przestrzeni sklepu świadomie można kreować doświadczenia kupujących (customer experience) oraz zwiększać sprzedaż w swoim sklepie. Podsumowując, stosunkowo niewielkim kosztem, w prosty sposób mozesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie :)
PS. Więcej o badaniach pisaliśmy w artykule "Badania klientów, które przynoszą wielkie korzyści"
A o samej usłudze badań możesz przeczytać TUTAJ :)
2016-09-13
Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl
Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.