Badania klientów, które przynoszą wielkie korzyści.

Bartłomiej Dudka

Nie zawsze badania przestrzeni sprzedaży wiążą się z długoterminowymi i kosztownymi działaniami. Czasem prosta analiza sklepu oczami klienta przynosi nieoczekiwane efekty i pomaga poprawić komfort kupujących. Jak przeprowadzić małe badania i osiągnąć wielkie korzyści? Mamy na to prosty przepis. 

Już od samego wejścia do sklepu po samą kasę obseruj swojego klienta. Co robi, gdzie się zatrzymuje, co wprowadza go w dyskomfort, czy jest moment kiedy się nudzi? Faktem jest, że badanie zachowań klientów (czyli badanie behawioralne) jest analizą o najszerszym zakresie spośród wszystkich badań należących do rodziny badań konsumenckich - wykorzystaj to! Używaj więc empatii zdobywając informacje - na przykład to, że klienci często przychodzą do sklepu z dziećmi jest cenną wskazówką (przeczytaj jak dostosować przestrzeń dla najmłodszych klientów). 

Same dane to nie wszystko, dopiero w połaczeniu z wiedzą o customer experience ułatwią pozytywne zmiany. Uzyskane informacje pozwalają na ulepszenie przestrzeni oraz jego modyfikację pod potrzeby klienta. 
Wiedza z badań pozwala na ujawnienie dodatkowych sposobów i możliwości wkorzystania przestrzeni, które nie zostały uwzględnione podczas projektowania. Dla przykładu, jeżeli Twoi klienci błądzą po sklepie w poszukiwaniu konkretnego produktu, może warto zaplanować oznaczenia i nawigację? (tutaj możesz poznać naszą usługę i przeczytać, dlaczego nawigacja jest tak ważna).

Nie bój się zmian, próbuj wykorzystywać różne rozwiązania - albo na jednym elemencie albo na jedym ze sklepów. Może okazać się, że niewielka zmiana ekspozycji zwiększy sprzedaż albo przearanżowanie strefy oczekiwania poprawi komfort klientów. 

...ale po co to wszystko? 

Badania zachowań konsumentów, pozwalają na wyodrębnienie dodatkowych usług (np. wspomnianego już kącika dla dzieci) oraz wyznaczenie mocnych i słabych stron przestrzeni sprzedaży. Ułatwiają także sprawdzenie, czy poszczególne elementy sklepu odpowiadają realnemu sposobowi wykorzystywania ich przez klientów (czy klienci rzeczywiście korzystają ze strefy oczekiwania?). W ten sposób świadomie możesz kreować doświadczenia kupujących (customer experience) oraz zwiększać sprzedaż w swoim sklepie. 

Dowiedz się także, w jaki sposób poprawiamy przestrzeń handlową sklepu oraz zobacz, jakie są najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu sklepów.

2016-06-28

Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl

Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso