Badania klientów, które przynoszą wielkie korzyści.
Bartłomiej Dudka
Nie zawsze badania przestrzeni sprzedaży wiążą się z długoterminowymi i kosztownymi działaniami. Czasem prosta analiza sklepu oczami klienta przynosi nieoczekiwane efekty i pomaga poprawić komfort kupujących. Jak przeprowadzić małe badania i osiągnąć wielkie korzyści? Mamy na to prosty przepis.
- Podążaj śladami swojego klienta.
Już od samego wejścia do sklepu po samą kasę obseruj swojego klienta. Co robi, gdzie się zatrzymuje, co wprowadza go w dyskomfort, czy jest moment kiedy się nudzi? Faktem jest, że badanie zachowań klientów (czyli badanie behawioralne) jest analizą o najszerszym zakresie spośród wszystkich badań należących do rodziny badań konsumenckich - wykorzystaj to! Używaj więc empatii zdobywając informacje - na przykład to, że klienci często przychodzą do sklepu z dziećmi jest cenną wskazówką (przeczytaj jak dostosować przestrzeń dla najmłodszych klientów).
- Analizuj - każde działanie ma swój skutek ... i odwrotnie.
Same dane to nie wszystko, dopiero w połaczeniu z wiedzą o customer experience ułatwią pozytywne zmiany. Uzyskane informacje pozwalają na ulepszenie przestrzeni oraz jego modyfikację pod potrzeby klienta.
Wiedza z badań pozwala na ujawnienie dodatkowych sposobów i możliwości wkorzystania przestrzeni, które nie zostały uwzględnione podczas projektowania. Dla przykładu, jeżeli Twoi klienci błądzą po sklepie w poszukiwaniu konkretnego produktu, może warto zaplanować oznaczenia i nawigację? (tutaj możesz poznać naszą usługę i przeczytać, dlaczego nawigacja jest tak ważna).
- Testuj różne rozwiązania, sprawdzaj.
Nie bój się zmian, próbuj wykorzystywać różne rozwiązania - albo na jednym elemencie albo na jedym ze sklepów. Może okazać się, że niewielka zmiana ekspozycji zwiększy sprzedaż albo przearanżowanie strefy oczekiwania poprawi komfort klientów.
...ale po co to wszystko?
Badania zachowań konsumentów, pozwalają na wyodrębnienie dodatkowych usług (np. wspomnianego już kącika dla dzieci) oraz wyznaczenie mocnych i słabych stron przestrzeni sprzedaży. Ułatwiają także sprawdzenie, czy poszczególne elementy sklepu odpowiadają realnemu sposobowi wykorzystywania ich przez klientów (czy klienci rzeczywiście korzystają ze strefy oczekiwania?). W ten sposób świadomie możesz kreować doświadczenia kupujących (customer experience) oraz zwiększać sprzedaż w swoim sklepie.
Dowiedz się także, w jaki sposób poprawiamy przestrzeń handlową sklepu oraz zobacz, jakie są najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu sklepów.
2016-06-28
Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl
Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.