6 elementów, które budują doświadczenie klienta i pomagają zwiększyć sprzedaż

Bartłomiej Dudka

Zacznijmy od najważniejszego: doświadczenie klienta jest zawsze i rozpoczyna się zanim on jeszcze przekroczy próg sklepu. Im lepsze wrażenia towarzyszą klientom podczas zakupów, tym chętniej do sklepu wrócą i będą polecać go znajomym. Chcąc więc zwiększyć skuteczność działań sprzedażowych trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie – jakie elementy kształtują pozytywne customer experience i przekładają się na lojalność klientów?

Klient w centrum uwagi

Najważniejszym i podstawowym elementem kreowania doświadczenia zakupowego jest zrozumienie i przeanalizowanie tego, jak klienci postrzegają i interpretują nasze działania marketingowe oraz jaki mają one wpływ na decyzje zakupowe. A kiedy myślimy o klientach, mówimy - empatia. To od niej rozpoczynamy każdy projekt, to ona jest podstawą metody Design Thinking (przeczytaj artykuł: Design Thinking przy projektowaniu sklepów)  Wykorzystaj to!

Przestrzeń sklepu, która pomaga sprzedawać

Przystosowanie przestrzeni sprzedaży do świadomych i nieświadomych oczekiwań klientów to połowa sukcesu.
Na doświadczenie klientów wpływają takie elementy jak: zastosowane kolory, oświetlenie, muzyka a nawet zapach. To w jaki sposób właściciele firm zadbają o składniki wpływające na kontakt klienta z marką, bezpośrednio wpłynie na ocenę sklepu i jego podświadome zapamiętywanie marki.

Właściwe oznaczenia i nawigacja w sklepie

Wyznacznikiem dobrze zaprojektowanej komunikacji zarówno zewnątrz jak i wewnątrz sklepu jest spełnienie trzech warunków: musi być prosta i zrozumiała dla każdego, czytelna z odległości oraz właściwie zlokalizowana. Podstawą sukcesu każdej nawigacji bez względu na to, czy jest to centrum handlowe czy kilkumetrowy sklepik, jest jej właściwa lokalizacja. Przede wszystkim chodzi o to, aby oznaczenia znajdowały się w miejscach, w których klienci ich potrzebują lub mają szanse odczytać i zareagować.

Zaprojektuj atmosferę w sklepie

Istnieją badania potwierdzające rolę jaką pełni nastrój sklepu na postępowanie kupujących. Wykazano, że osoby oglądające towar w sklepie, w którym panowała miła atmosfera oceniły go bardziej pozytywnie aniżeli osoby, które widziały te same przedmioty w mniej przyjemnych warunkach. Nie jest też zaskoczeniem, że pozytywne bodźce sensoryczne wywołują u kupujących chęć dłuższego przebywania w sklepie :)

Zadbaj o czynnik ludzki – obsługa klienta

Na dobre postrzeganie marki w dużym stopniu wpływa obsługa klienta. Jeżeli będzie kreowała pozytywne wrażenia, zgodnie z obietnicami marki (albo nawet je przekraczając), będzie źródłem wartości dla klienta. Czynnik ludzki jakim jest doradca w sklepie może wywołać silne emocje pozytywne jak i negatywne, warto o tym pamiętać projektując doświadczenia klienta.

Przygotuj mapę doświadczeń klienta

W oparciu o obserwację klientów i analizę zachowań buduje się tzw. „mapę doświadczeń”, czyli schemat przedstawiający poszczególne etapy wizyty klienta w miejscu sprzedaży lub obsługi. To narzędzie, które pozwala znaleźć i zdiagnozować kluczowe miejsca kontaktu klienta z daną marką, a także towarzyszące mu emocje. Stworzenie takiego schematu pozwala również wskazać najbardziej efektywne kanały komunikacji oraz te elementy, które wymagają jeszcze udoskonalenia. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule - mapa doświadczeń klienta, czym jest i jak ją tworzyć?

Doświadczenia zakupowe pojawiają się zawsze, niezależnie od działań podejmowanych przez firmę, jednak tylko te dobre sprzedają. Jeśli zadbamy o dobry customer experience i efektywny visual merchandising zyskamy wartość, którą ciężko skopiować, będzie to unikalna przewaga konkurencyjna!

A jeżeli interesujesz się tematem projektowania doświadczeń zakupowych przeczytaj także:

 

2017-07-14

Bartłomiej Dudka bartlomiej.dudka@branchbrothers.pl

Dyrektor zarządzający Branch Brothers. Absolwent politologii i marketingu na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania projektami. Team leader skoncentrowany na zespole oraz doradca w dziedzinie zwiększania skuteczności komunikacji marketingowej.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso