10 sposobów na to jak przyciągnąć i utrzymać klientów

Joanna Bociąg

Czterech na pięciu klientów nadal kupuje produkty w sklepach stacjonarnych. Im lepsze wrażenia towarzyszą wtedy klientom, tym chętniej do sklepu wrócą i będą polecać go znajomym. O czym więc musisz pamiętać, jeśli chcesz zyskać lojalnych klientów? Mamy na to 10 sposobów!

1. Poznaj swojego klienta

Dowiedz się, kto odwiedza Twój sklep. Zastanów się, kim chcesz być dla klientów. Określ, ile czasu Twoi klienci przebywają w sklepie i co w tym czasie robią. Traktuj ich tak, jak sam chciałbyś być traktowany i nie zapominaj, że doświadczenia negatywne pamiętamy lepiej niż te pozytywne.

2. Przygotuj miejsce spotkania

Kreowanie pozytywnego shopping experience, czyli doświadczenia klienta podczas robienia zakupów, warto zacząć od podstaw. Przystosuj miejsce sprzedaży do świadomych i nieświadomych potrzeb klientów. Opracuj mapę doświadczeń klienta na każdym etapie wizyty (czytaj więcej o mapie doświadczeń klienta - kliknij TUTAJ) Wykorzystaj zaobserwowane wzorce zachowań klientów do zbudowania idealnej przestrzeni zakupowej. Rozplanuj alejki zakupowe tak, by klient przechodził wzdłuż nich od początku do końca. Zadbaj także o to, co dzieje się wokół Twojej placówki.

3. Oznacz przestrzeń

Nikt z nas nie lubi się czuć zagubiony, dlatego wprowadź czytelne systemy oznaczeń w swoim punkcie handlowym. Dzięki nim kupujący będzie wiedział, jak się poruszać po miejscu sprzedaży.

Kliknij i zobacz też: Czego dotąd nie wiedziałeś o roli oznaczeń i jak to odkrycie może poprawić shopping experience Twojego sklepu?

4. Wyeksponuj swoją ofertę

Zaplanuj estetyczną, czytelną i łatwo dostępną ekspozycję dla swoich produktów. Zadbaj o dobre oświetlenie towaru i umiejscowienie go na linii wzroku kupującego. Uszereguj asortyment na półkach – nic tak nie rozprasza kupującego, jak brak intuicyjnej organizacji.

Kliknij i zobacz też: Jak zbudować ekspozycję, która pokaże atuty Twoich produktów i usług?

5. Pozwól na kontakt fizyczny

Pozwól dotknąć wiszącego na wieszaku ubrania i udostępnij testery kosmetyków - kupujący o wiele chętniej wróci do sklepu, w którym może dokładnie zapoznać się z właściwościami kupowanej rzeczy. Pamiętaj też, że możliwość testowania produktów zwiększa prawdopodobieństwo nieplanowanych zakupów nawet kilkukrotnie.

6. Pamiętaj o detalach

Darmowe Wi-Fi, muzyka, miły zapach, czyste toalety, wygodne siedzenia, przestronna przymierzalnia – takie elementy kreują miłe wrażenia i sprawiają, że klient dobrze się czuje w danym miejscu. Zadbaj o końcowy etap zakupów, czyli miejsce płatności z krótkimi kolejkami do kasy, możliwością zapłacenia kartą czy z darmową torbą na zakupy.

7. Zadbaj o obsługę

Już sam uśmiech kasjera i zwykłe „dzień dobry” mogą sprawić, że klient ponownie wróci do Twojego sklepu. Fachowe doradztwo i pomoc sprawią, że klient poczuje się pewniej i łatwiej wybierze coś z asortymentu. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić – natarczywy sprzedawca prędzej odstraszy niż zachęci do zakupu.

8. Przewiduj potrzeby

Potrzeby Twoich klientów mogą się zmieniać – spróbuj przewidzieć w jaki sposób i przygotuj się do tego. Zwróć uwagę na najnowsze trendy, takie jak sprzedaż wielokanałowa czy coraz popularniejsze kupowanie za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Budujesz w ten sposób wizerunek solidnego partnera i zwiększasz szanse na to, że to właśnie Twój sklep będzie miejscem kolejnych zakupów.

9. Działaj w sieci

Wartość rynku e-commerce z roku na rok dynamicznie wzrasta. Wykorzystaj to - zadbaj o spójność wizerunkową swojego sklepu stacjonarnego i internetowego – z identyczną czcionką i kolorami. Ważne są też: intuicyjna nawigacja po wirtualnych półkach, krótki czas wczytywania witryny, pełna informacja o produkcie wraz z dobrej jakości zdjęciami.

10. Obserwuj konkurencję

Przyglądaj się działaniom konkurencji i trendom pojawiającym się na rynku – to bardzo ważne źródła informacji. Zachowania konkurentów często inicjują zmiany. Analizuj je i wyciągaj wnioski, by nie zostać w tyle.

Prowadź swój biznes tak, abyś zawsze był liderem, aby inni uczyli się budowania doświadczeń zakupowych klientów właśnie od Ciebie.

2015-12-15

Joanna Bociąg joanna.bociag@branchbrothers.pl

Joanna Bociąg – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Psychologii biznesu dla menedżerów, Marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym oraz Prognozowania trendów w obszarach mody i designu. W Branch Brothers prowadzi zarówno projekty operacyjne jak i doradcze w zakresie budowania dobrego shopping experience, realizując różnorodne działania jako konsultant i project manager. Jest zwolenniczką myślenia „out of box” i współpracy z ludźmi w oparciu o ich silne strony.

Zapisz się do newslettera

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celach marketingowych. Podanie danych jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, aktualizowania, uzupełniania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania.

2. Wyrażam zgodę na otrzymywanie na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2013 poz. 1422 ze zm.) wysyłanej przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób.

3. Wyrażam zgodę na używanie przez Branch Brothers Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60-319, ul. Ptasia 10) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. 2014 poz. 243 ze zm.).

4. Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego treść.

©2015 BranchBrothers

Doradztwo marketingowe – Truszkowski Consulting Group | Prowadzenie Google AdWords – Adpresso